10. týden
Pátek 6. 11. 2015
První hodinu jsme psali písemku z geometrie. Paní učitelka nám vysvětlila postup, který nám mohl usnadnit práci, ale protože jsme někteří poslouchali kolenem, museli jsme rýsovat dvakrát, aby se nám vše na list papíru vešlo. Kdo byl hotov, mohl si zatím řešit pavučiny nebo násobilkové obdélníky. Na konci hodiny, když už všichni práci odevzdali, jsme si na tabuli ukázali, jak mělo vypadat správné řešení.
Při dílně psaní jsme zkusili napsat hrubou verzi popisu své vlastní vymyšlené postavy. Pravidla byla jasně daná - délka 5-10 vět, zaměřit se na popis vzhledu a snažit o co nejméně časté používání sloves mít a být. Po patnácti minutách, které jsme věnovali samostatné práci, jsme si ve dvojicích zahráli na redaktory. Konzultovali jsme svá díla, radili si, jak je vylepšit. To je hodně těžká věc, ale většina se opravdu snažila. Příště nás čeká přepsání a korektura, abychom pak mohli svou práci publikovat.
Odysseova dobrodružství nás zavedla na ostrov krále větrů Aiola a s tímto příběhem jsme trénovali nejdříve předvídání (a nutno říct, že se nám dařilo daleko lépe, než při prvních pokusech) a pak poměrně náročné hledání a formulování hlavní myšlenky. Pomohla nám ukázka na pohádce O Budulínkovi, kde Ondra hlavní myšlenku vystihl skvěle, a pak návodné otázky od paní učitelky.
O pracovkách jsme vyráběli čarodějnici a při tělocviku venku hráli basket a fotbal a do jídelny jsme přišli pěkně zpocení.
Čtvrtek 5. 11. 2015
Dnes již podrobněji.
Při první češtině jsme opakovali s procvičovali vyjmenovaná slova po L a M. Odůvodňovali jsme pravopis, pracovali jsme s významem slov. Dost nás zaujal sumýš, vyhledali jsme si o něm informace na internetu a diskutovali nad jeho schopnosti obrany. Také jsme si museli vysvětlit rozdíl mezi mšicí a myšicí. Tady se poznalo, kdo v hodinách vnímá, protože se našli i tací, kteří pak byli schopni tvořit větu o myšicích škodících květinám :-). Opakovací cvičení v učebnici jsme si celé společně prošli a odůvodnili a poté jeho část psali na známky. Většině se práce vydařila. A ti zbývající se snad poučí, že je potřeba vnímat i v okamžiku, kdy pracujeme společně.
Matiku jsme začali rozcvičkou, při které jsme si připomněli, jak se písemně násobí a jak řešíme slovní úlohy typu "v jedné poličce je 132 věcí, kolik je věcí na 3 poličkách". Velkou pochvalu (a také spontánní potlesk celé třídy si vysloužila za skvělou práci Kačka P.) Tím jsme se dostatečně připravili na známkovanou slovní úlohu z učebnice, kterou jsme samostatně řešili do sešitu. Hodnotil se zápis, výpočet, odpověď. A dopadlo to velmi dobře! Kdo byl hotov dříve, řešil násobilkové obdélníky s neposedy.
Na začátek hudebky nám sice odešli zpěváci, ale nebyli pryč dlouho, abychom se po jejich návratu mohli pustit do rozdělování rolí k našemu vánočnímu vystoupení. Některé role bylo snadné obsadit, zájem o ně měli jednotlivci. U jiných to bylo obtížnější, protože zájemců bylo více. Mohli za sebe lobbovat, ale to překvapivě nikdo nechtěl, takže jsme přistoupili k tajnému hlasování. Ti vybraní měli radost, ti, kteří se musí spokojit s jinou rolí to nesli hůře. Ale nakonec jsou snad (skoro) všichni spokojení. Hned jsme si pohádku pustili, abychom mohli začít s nácvikem. Ten nás teď bude provázet většinou našich hudebek. Protože jsme to nestihli, věnovali jsme dokončení ještě začátek češtiny. V ní jsme se pak posadili do skupin a na závěr vyjmenovaných slov po B, L a M začali vymýšlet pohádky, v kterých použijeme co nejvíce slov vyjmenovaných nebo s nimi příbuzných.
Odpoledne pak angličtina a tělocvik.
Středa 4. 11. 2015
Zážitky jsem včera díky seminářům v Sunny Canadian nestihla, tak alespoň stručně.
O třídnické hodině jsme vymýšleli pokřiky našich týmů, slavili Terezky narozeniny a vyslechli si zprávy od Šimona a Jáchyma z Ekotýmu. Také jsme si rozmýšleli nové přesazování. V matice jsme trénovali písemné násobení a slovní úlohy a při přírodovědy si užili pokusy s minerály. Zkoumali jsme jejich tvrdost, barvu, lesk, rozpustnost ve vodě, magnetické vlastnosti a svá pozorování zaznamenávali do pracovních listů. Na dílnu čtení už jsme byli jen s Gábinou, protože paní učitelka odjížděla na seminář do Sunny Canadian International School v Jesenici.
Úterý 3. 11. 2015
Dnešní den jsme měli trochu přeházený rozvrh. Abychom mohli vyzkoušet jeden nový způsob učení se ve skupinách, byla první dvě hodiny vlastivěda, potom matika a nakonec dvě hodiny výtvarky. Češtinu, o kterou jsme tak přišli, si nahradíme ve čtvrtek místo vlastivědy.
Metoda, kterou jsme si vyzkoušeli, se jmenuje "skládankové učení" a my jsme s její pomocí zvládli nerostné bohatství v ČR. Při první hodině nám paní učitelka na hornině kaolin ukázala, jak bude vypadat naše práce v expertních skupinách a poté ve skupinách domovských. Během druhé hodiny jsme pak už pracovali my sami. Každý dostal informace o jedné hornině nebo nerostu, ty nastudoval a spolu s dalšími ve své expertní skupině připravil prezentaci pro ostatní, kteří se specializují na něco jiného. Jakmile byli experti připravení, přesunuli jsme se do domovských skupin, kde jsme měli každý za úkol zodpovědně naučit ostatní vše o své hornině nebo nerostu. Nebylo to vůbec snadné - mluvit jasně, srozumitelně, čekat na ostatní, než si informace zapíší, být struční, ... Přesto se nám to povedlo, úkol jsme zvládli všichni. Další těžkou věcí bylo si informace od expertů zaznamenávat do svých pracovních listů. Na první pokus to však vůbec nebylo špatné. Našlo se i pár perliček, kdy po sobě experti nedokázali své poznámky správně přečíst - takže jsme měli Sokolovo místo Sokolovska nebo využití uhlí jako pivo místo palivo :-). Paní učitelka pak po nás chtěla zhodnotit svou vlastní práci - co se nám jako expertům povedlo, na co jsme hrdí a naopak, co bychom měli příště vylepšit, co se nám moc nedařilo. Nakonec jsme ještě každý vybrali ze své domovské skupiny jednoho experta (kromě sebe), kterého jsme ocenili jako nejlepšího a své rozhodnutí jsme samozřejmě museli zdůvodnit. Ocenění experti byli určitě právem pyšní.
Při matematice jsme pokračovali s písemným násobením, tentokrát jsme násobili trojciferné číslo jednociferným. Postup jsme si pamatovali, takže to nebylo nic těžkého. S čím však někteří bojujeme, to je úprava naší práce v sešitech. Paní učitelka proto vyhlásila honbu za jedničkou - za tři smajlíky v sešitě za dobrou práci bude jedna jednička. Ale smajlík je jen za bezchybnou práci, na kterou se dá dívat. Dneska si ho vysloužily asi tak dva z nás :-(. Asi to nebudou jedničky zadarmo. Stihli jsme také jednu slovní úlohu a navíc i samostatné počítání s písemným násobením.
Jak nám paní učitelka slíbila v týdenním plánu, začali jsme dnes s tvorbou na jarmark. A protože byla výtvarka, kreslili jsme vánoční přání. Modrým inkoustem jsme potřeli plochu přáníčka, než vše pořádně uschlo, vytvořili jsme návrh (ale nejdřív jsme si sepsali nabídku vánočních a zimních motivů na tabuli, abychom nekreslili motýly a rozkvetlé louky), a pak už zmizíkem vykreslovali jednotlivé motivy. K tomu jsme poslouchali Dvanáct měsíčků, abychom se postupně naučili slova pro naše vánoční vystoupení.
Pondělí 2. 11. 2015
Na začátku první hodiny češtiny jsme si povídali o tom, co kdo zažil během volného týdne. Navštívili jsme mnoho zajímavých míst a užili si spoustu zábavy. Pak nám paní učitelka přečetla z týdenního plánu, co nás v českém jazyce tento týden čeká - pro změnu jsou to vyjmenovaná slova, tentokrát po L a M. Dostali jsme nové úkoly od Ypsilonka a pracovali s básničkou v učebnici. Našli jsme v ní několik slov, která byla buď přímo vyjmenovaná nebo příbuzná, také jsme odlišovali jiné tvary slov vyjmenovaných. S některými problematickými dvojicemi jsme se seznamovali (nebo opakovali) podrobněji, abychom zvládli úkoly na pracovním listu. Samostatné práci (nebo s pomocí ve dvojici) jsme pak řešili práci od Ypsilonka.
I v matematice jsme se nejdříve seznámili s plánem na tento týden - písemné násobení, slovní úlohy, v pátek písemka z geometrie (to nás moc nepotěšilo). Než jsme se do písemného násobení pustili, dali jsme si rozcvičku. Paní učitelka řekla "Myslím si číslo. Je dvakrát větší než číslo 32. Jaké číslo si myslím?" a my každý svým postupem řešili a na smazávačku psali, jaké číslo si paní učitelka myslí. Dostali jsme pět různých výsledků a obhajovali ten svůj. Zjistili jsme, že jsme používali různé postupy, a navzájem si je představovali. To samé jsme pak zkusili ještě s další hádankou, tentokrát jsme hledali číslo, které je čtyřikrát větší než číslo 22. Rozdílných výsledků již bylo výrazně méně (jen dva) a postupů více :-). Nejčastěji jsme postupně sčítali a tak, abychom nemuseli časem přičítat stejné číslo třeba 50x, ukázali jsme, jak čísla pohodlně písemně vynásobit, abychom se k výsledku dobrali rychleji. Dostali jsme na to nové sešity a většina z nás si dala na práci opravdu záležet. Abychom jen nepočítali, vymýšlela nejdříve paní učitelka a pak i my sami k jednotlivým příkladům krátké slovní úlohy. Jednu z učebnice jsme pak řešili společně na tabuli i se zápisem, výpočtem a odpovědí.
Máme malou změnu v rozvrhu, třetí hodinu v pondělí budeme mívat přírodovědu. O přestávce proto dobrovolníci vyrazili do kabinetu pro krabice s horninami a minerály, abychom se o nich neučili jen z obrázků. Naopak, čekaly nás různé pokusy, abychom zjistili, že mají různé vlastnosti. Zjišťovali jsme, které mají zrnka viditelná pouhým okem, které se třením o sebe drolí (hodně nebo málo nebo vůbec), které po pokapání octem lehce zašumí, které udělají barevnou čáru. Skutečně se od sebe lišily a my jsme pak v učebnici vyčetli, že je to proto, že se skládají z různých minerálů a že vznikly různými způsoby. Vyvřením, usazením nebo přeměněním. Vzorky, které jsme měli zatím jen pod čísly, jsme s pomocí učebnice určovali a zjišťovali, jak vznikly. Nakonec jsme si ještě připravili mini knížečky, do kterých si zjištěné informace příště zapíšeme.
Při druhé češtině jsme se věnovali významům slov vyjmenovaných nebo příbuzných po M (ale byly tam i chytáky - slova, kde se po M píše měkké i, í). Každá dvojice dostala obrázek Mikeše, na jehož druhé straně byla tabulka plná různých významů slov. Tabulku jsme rozstříhali, takže i Mikeš byl v tu chvíli na kousíčky. Pak nám paní učitelka dala tabulku druhou, na které byla slova. A my měli za úkol přiřazovat k sobě slova s jejich významy. Něco bylo snadné, ale našla se i slova, která jsme někteří vůbec naznali (mys, mydlice, sumýš, smýčit, ...). Že se nám povedlo jsme poznali podle toho, že se nám začal Mikeš skládat zase pěkně zpátky. Pár dvojic stihlo práci nejen složit, ale i nalepit. Na závěr jsme si ještě zasoutěžili po skupinách - paní učitelka nám četla významy a my na tabulky zapisovali správně slova, která popisuje.
Pak už jen angličtina a hurá na oběd.