12. týden
Pátek 20. 11. 2015
Jen naprostému minimu z nás dnes chyběla nějaká rýsovací pomůcka, byli jsme opravdu vzorně připraveni (ačkoliv pro pár z nás to znamenalo oběhnout kamarády v sousedních třídách). Paní učitelka nám slíbila, že když budeme pilně rýsovat, zbyde nám čas i na krychlové stavby. A to se povedlo. Navíc jsme dokázali velmi dobře číst pokyny zapsané geometrickými značkami. Narýsovali jsme tak přímky kolmé, procházející nebo neprocházející danými body a nakonec ověřili, zda se nám zároveň podařilo narýsovat mimoděk i rovnoběžky. Podle plánů jsme pak stavěli stavby z krychlí a počítali, kolik která obsahuje krychliček. Po pár pokusech jsme poznali, že nemusíme počítat po jedné, ale když se dobře díváme, stačí nám pouhé násobení dvěma. Nakonec hodiny jsme si zahráli Sovu - paní učitelka postavila tajnou stavbu a my jsme měli pomocí otázek na ano-ne postavit stejnou. Než zazvonilo, podařilo se nám odhalit a správně postavit stejné první podlaží.
Protože jsme minule dokončili popis postavy, začali jsme dnes v dílně psaní trénovat popis prostředí, kde se příběh odehrává. Na pracovním listu jsme vybírali z nabídky slovní spojení, která vystihují, kde a kdy se příběh odehrává. Dost času nám zabralo odůvodňování našich rozhodnutí, zejména denní doba - diskutovali jsme o tom, jestli je den, poledne, noc a proč. Nakonec jsme měli za úkol z vybraných slovních spojení sestavit krátký popis, aniž bychom používali sloveso "být".
Místo Odyssea jsme začali tvořit na adventní jarmark. Prostřihávané hvězdy, vystřihované stromečky a perníčky. Paní učitelka nám vysvětlila a ukázala postup práce s hvězdami (nic snadného na pečlivost a čistotu). Pak jsme si umixovali cukrovou polevu na zdobení perníčků a zase následovala ukázka zdobení papírovým kornoutem. Nakonec jsme se do práce pustili my sami. A šlo nám to parádně. Kdo si nevěděl rady, ten se přihlásil o pomoc. Pustili jsme si k tomu Dvanáct měsíčků a Prosinec a pak ještě další písničky a tvořili jsme a tvořili. Času jsme měli dostatek, protože paní učitelka na pracovky byla se svou třídou v knihovně. Příští týden budeme pokračovat, abychom pak na jarmarku vydělali dost peněz. Protože nám paní učitelka prozradila, že si po odečtení nákladů budeme moci celý výdělek nechat pro naši třídu a domluvit se, co s ním uděláme.
Teď jsme na tělocviku a pak hezký víkend.
Čtvrtek 19. 11. 2015
Dokončujeme vyjmenovaná slova, dnes jsme se zabývali těmi po V - problematickými dvojicemi, významem slov, předponami vy, vý. V pondělí nás čeká opakovací písemka, takže se máme pilně učit, abychom ji zvládli co nejlépe.
Při matice jsme si při rozcvičce opět připomněli písemné násobení, pak trénovali písemné dělení i se zkouškou a nakonec luštili matematickou křížovku na písemné násobení. Za správně vyřešené příklady jsme získávali písmenka a jakmile jsme je měli všechna, bylo naším úkolem je poskládat tak, aby nám z nich vyšlo jedno slovo - název písničky, kterou se budeme při hudebce učit zpívat. Písmenka jsme měli poměrně rychle většina z nás, ale složit slovo byl trošku oříšek. Jako první jej vyluštil Ondra, napověděl první a poslední písmeno ostatním, tím se přidali další, zase jsme si odhalili pár písmenek a nakonec jsme dali dohromady správné řešení všichni. Písnička se jmenuje Prosinec.
Po přestávce jsme si ji pustili na videu a zjistili, že pár z nás ji zná, a my ostatní se ji naučíme určitě také brzy. Zazpívali jsme si ji několikrát, nejdříve s polovinou třídu, pak i s navrátivšími se vánočními zpěváky a nakonec jsme se opět pustili do nácviku divadla.
Jak jsme včera domluvili, byla dnes místo vlastivědy přírodověda, abychom dokončili téma půdy - zaměřili jsme se na minerální látky. Snažili jsme se najít odpověď na otázku, jak se minerální látky dostávají do těl živých organismů a proč jsou pro naše zdraví důležité. Využili jsme informace z učebnice, abychom si přehledně zaznamenali cestu minerálních látek od zdroje až do organismů a zkoušeli odhadnout, z jakých potravin získáváme železo a vápník a k čemu je potřebujeme. Všechny informace jsme pak zahrnuli do našich lapbooků, které už začínají dostávat správnou podobu a brzy budou hotové.
Po obědě pak byla angličtina a tělocvik.
Středa 18. 11. 2015
Dnes až pozdě večer, byla klasifikační porada (a pak ještě jednání zastupitelstva u nás ve Vraném).
Při třídnické hodině jsme si hodně povídali o vzájemných vztazích ve třídě a o spolupráci ve skupinách. Přispívali jsme svými názory, co funguje, co ne, co je třeba zlepšit a jak na to. Uvidíme, jaký to bude mít všechno efekt. V každém případě přestávky dnes(hlavně ta "velká"), byly velmi klidné :-).
Druhou hodinu byla angličtina a po ní matika. Jako rozcvičku jsme si dali slovní úlohu, při které se hodilo využít písemného násobení, a při odůvodňování svých řešení jsme zjistili, kde jsme se kdo v algoritmu dopustili chyb. Následovala první pětiminutovka na malou násobilku na známky. Dopadla výborně a protože jsme byli hotovi za polovinu času, budeme mít na tu další už jen čtyři minuty. Hlavní úkol byl ale stále před námi. Poprvé jsme se dnes seznámili s písemným dělením. Paní učitelka nám představila tři části, které zatím budeme trénovat (časem pak už tu první nebudeme muset zapisovat). Nejdříve s pomocí zaokrouhlování provedeme odhad, abychom měli představu, jaký přibližný výsledek by nám měl vyjít. Poté přijde na řadu samotné písemné dělení, jehož algoritmus teď budeme pilně trénovat. A nakonec uděláme zkoušku písemným násobením, takže to jen tak nezapomeneme.
Při přírodovědě jsme do svých lapbooků zpracovávali poznatky o půdě, které jsme získali minulou hodinu pokusů. Začíná se nám plnit, brzy ho budeme mít hotový. A je potřeba říci, že některé vypadají opravdu velmi dobře.
Poslední byla na řadě dílna čtení. Nejdříve jsme se sesedli do kroužku a paní učitelka požádala postupně ty z nás, kterým se již minule podařilo úkol splnit, aby přečetli své otázky pro postavu (včetně odůvodnění). Měli jsme tak možnost nejen si připomenout cíl, s kterým budeme dnes číst, ale také si ukázat, jak vypadá správně splněný úkol. Při samotném čtení pak paní učitelka potichu obcházela ty z nás, kdo potřebovali pomoci. Na závěr hodiny jsme ve vylosovaných dvojicích sdíleli své záznamy a zkoušeli se doptat na podrobnosti svého spolužáka. K tomu bylo potřeba aktivně naslouchat, což je také věc, která se nám zatím moc nedaří.
S čím jsme dnes velice bojovali, to je zapomínání. Jak paní učitelka slíbila, tak také udělala. A od dneška zapisuje nejen neodevzdané úkoly, ale i všechny chybějící pomůcky. A některým se tak mílovými kroky přiblížila poznámka na Škole OnLine :-(.