24. týden
Pátek 12. 2. 2016
Než jsme se pustili do geometrie, pověděla nám paní učitelka, jak dopadly naše diktáty, matika a zejména pracovní listy z vlastivědy. S těmi jsme měli velké problémy, protože mnoho z nás si nedoplňuje chybějící listy po návratu do školy, když chybíme. Pro tentokrát nám to ještě prošlo, ale bylo to naposledy, příští týden proběhne opakovaná kontrola a hodnocení listů.
Pak už následovalo rýsování čtverce. Natálka si dodala odvahu a jako první dobrovolník rýsovala čtverec podle zadání na tabuli na známku. A moc se jí to povedlo, vysloužila si jedničku. Známku dostaneme i my ostatní, kteří jsme spolu s ní rýsovali do svých sešitů. Druhou část hodiny jsme věnovali pohybu ve čtvercové síti. Podle šipkového záznamu jsme vyznačili čtyři body, narýsovali čtyřúhelníky a plnili tři úkoly - měřili jsme délky stran (zopakovali jsme si jednotky a jejich převody), obvod (tady jsme si museli znovu vysvětlit a názorně ukázat, co to je) a pracovali s úhlopříčkami.
Středa 10. 2. 2016
První dvě hodiny byl "Den pro Ekotým", takže nám paní učitelka na třídnickou hodinu připravila práci pro suplujícího učitele. Nejdříve jsme hodnotili svou včerejší práci při skupinové tvorbě obrazu starší a mladší doby kamenné. Každý jsme měli za úkol napsat, čím jsme své skupině k úspěchu pomohli, čím jsme naopak škodili a také vymyslet, jak to příště zařídit, abychom neměli tolik problémů, jako včera. Poté jsme se rozdělili - kluci hráli po skupinách hry a holky dokončovaly obraz. V poslední části hodiny jsme pracovali na češtině, o kterou jsme přišli při návštěvě knihovny. Na pracovním listu jsme tvořili tvary slov podle zadaného pádu a čísla. (Některé námi novotvary byly opravdu zajímavé, např. s hokejistami/y, dceře, ...).
Druhou hodinu byla angličtina, třetí dělená matika a pak už jsme se všichni sešli na přírodovědě. Poté, co jsme si minulou hodinu rozdělili všechnu živou přírodu na pět velkých skupin, jsme se dnes pustili do zakládání pokusů, při kterých bychom měli vyzkoumat a ověřit projevy živých organismů. Nejdříve jsme se rozdělili do "vědeckých týmů" - trojic, v kterých jsme skládali rozstříhané postupy pokusů. Využívali jsme signálních slov a logiky, abychom odhalili posloupnost, což je jedna ze základních čtenářských dovedností. Poté jsme přemýšleli nad hypotézami, jak náš pokus asi dopadne, a zaznamenali si, jaký projev živé přírody jím nejspíš budeme zkoumat. Pak už přišlo na řadu samotné založení pokusů. Paní učitelka nám na zadní lavici nachystala všechny potřebné pomůcky (zeminu, květináče, rostliny, semínka, ...) a my přesně podle sestavených návodů založili pokusy. Do pracovních listů jsme nakonec ještě zaznamenali stav na začátku pozorování - zapsali jsme si a zakreslili, jak naše květináče, šišky, truhlík, rostliny, ... vypadají a umístili je na okno.
Poslední hodinu byla dílna čtení, při které jsme po čtení knížky porovnávali sebe a svou postavu - do Vennova diagramu jsme zaznamenávali, v čem se od postavy lišíme a co naopak máme podobného. Sdílení ve dvojicích jsme nestihli, tomu se budeme věnovat příští týden.
Úterý 9. 2. 2016
V matematice jsme opět pilně procvičovali písemné sčítání, tentokrát i s přechodem přes základ deset. Zvládli jsme také slovní úlohu, někteří i dvě. Poté jsme se přesunuli do knihovny, kde jsme si užili připravený program "Putování do pravěku". Byli jsme velmi hodní a pozorní. Díky pečlivé přípravě paní knihovnice jsme dostali příležitost uzavřít si téma starší a mladší doby kamenné z mnoha úhlů pohledu a také jsme si poslechli úryvky z dobrodružné i naučné literatury vztahující se k tomuto období. Po návratu do školy jsme se rozdělili na kluky a holky a zkusili si zahrát na Zdeňka Buriana. Holky vytvářely plakát znázorňující starší dobu kamennou, kluci si vylosovali mladší dobu kamennou. Nejtěžší na celé práci nebylo ani výtvarné zpracování, ani odborné informace (co na plakát nakreslit), ale vzájemná domluva, respekt, naslouchání. Na tom budeme muset velmi zapracovat.
Pondělí 8. 2. 2016
Na začátku hodiny jsme si pověděli, jaké věci nás čekají v tomto týdnu, a jaké změny máme v týdenních plánech. Pak už jsme dostali první úkol - vzpomenout si na prázdniny a popsat na smazávačku jednou co nejvýstižnější větou svůj nej zážitek. S těmito větami jsme se pak sešli ve trojicích, kde vždycky jeden četl a ostatní pozorně naslouchali, aby mohli vytvořit smysluplnou otázku, kterou zjistí podrobnosti. Samozřejmě, že to nebylo jen tak pro samotné povídání, protože když jsme si dopovídali, museli jsme v našich větách najít všechna podstatná jména rodu ženského a dojít je napsat na tabuli. Tak nám vznikla zásoba slov, která jsme společně přiřazovali k jednotlivým vzorům (s těmi nás paní učitelka nejdříve seznámila, musíme je umět pěkně zpaměti odříkat stejně, jako vzory pro rod střední). Po této přípravě jsme dostali nové listy od Ypsilonka na rod ženský a hned se pustili do práce se vzorem "žena". Úplně na závěr hodiny jsme se ještě trošku rozhýbali, když jsme museli přecházet z dřepu do stoje podle toho, zda zadané slovo bylo rodu středního nebo ženského.
Hlavním matematickým úkolem bylo dnes písemné sčítání velkých čísel, zatím bez přechodu přes desítku. Nevynechali jsme ani násobení a dělení (to jsme už zase stihli trochu pozapomenout). Chvíli jsme pracovali společně, chvíli v týmech, chvíli samostatně a spočítali jsme toho docela dost. Zvládli jsme i slovní úlohu.
V přírodovědě jsme zahájili téma "Pozorujeme živou přírodu". Připomněli jsme si rozdělení na přírodu neživou a živou, vzpomněli si na části neživé přírody (těm už jsme se letos věnovali) a za pomoci obrázků a spolupráce ve skupině postupně dospěli k rozdělení živé přírody na pět hlavních skupin, které budeme muset umět říci zpaměti a ještě k nim uvést alespoň jednoho zástupce.
Druhá čeština byla více procvičovací na rod střední, každý samostatně hledal na pracovním listu trojice slov, do kterých bylo potřeba doplnit správně i/y a pak je přepsat. Druhým úkolem bylo zahrát si na učitele, opravit text nepozorného žáka a pak jej bezchybně přepsat. Nakonec jsme ještě ve dvojicích procvičovali skloňování podle vzoru žena, zejména v 7. pádu čísla množného. Ve čtvrtek budeme psát diktát, můžeme si ho podle pracovního sešitu doma natrénovat.
Poslední hodinu pak byla angličtina, zítra jdeme během vyučování do knihovny.