25. týden
Pátek 19. února 2016
Prvním geometrickým úkolem bylo rýsování obdélníku. Tentokrát si dodal odvahu Pavel a rýsoval na tabuli, zatímco zbytek třídy do sešitů. A povedlo se mu to :-). Poté jsme dostali čtvercové mříže, do kterých jsme podle šipkového zápisu rýsovali tři trojúhelníky. Měřili jsme u nich obvod a přemýšleli jsme i nad obsahem. Bez potíží jsme dokázali odůvodnit, kolik celých čtverečků a proč obsahuje. Zatím si ale pojem cm2 nezavádíme. Seznámili jsme se s novým pojmem - rovnoramenný trojúhelník a na geodeskách, které nám paní učitelka rozdala, jsme hledali další možnosti sestrojení rovnoramenných trojúhelníků. Našli jsme všech pět typů, ale u některých nalezených řešení jsme nechtěli připustit, že nejsou rovnoramenné :-).
Druhou hodinu měla být dílna psaní, ale celou jsme ji museli věnovat organizaci "Dne navíc", který proběhne 29. února a při kterém se nebudeme učit společně ve třídě. Každý si může z nabídky nejrůznějších dílen vybrat podle svého zájmu a zapsat se u příslušných učitelů. A tak nás čekají ruční práce, sport, pokusy, historie, ...
Odysseova dobrodružství alespoň trochu práci na ději příběhu zachránila. Z nabídky slov popisujících děj jsme vybírali ta, která se do příběhu hodí. Velmi zodpovědně jsme svá rozhodnutí odůvodňovali. Na konci hodiny jsme zakreslili děj příběhu do mapy a po prohlídce prací ostatních oceňovali díla, která se nám z nějakého důvodu líbí. Museli jsme ale být konkrétní, paní učitelce nestačilo, že "to má hezký".
Pak byly pracovky (tvořili jsme hřiště) a tělocvik (to jsme hráli vybiku, ale byli jsme namíchaní s druhou třídou, takže, jak říká Marek "to bylo konečně spravedlivý").
Čtvrtek 18. února 2016
Na začátku češtiny jsme si zopakovali odůvodňování pravopisu na pomůcce, kterou nám připravila na velkou nástěnku vedle tabule paní učitelka. K tomu jsme přidali pravidla pro koncovky podstatných jmen rodu ženského a pak doplňovali "íčka/ýčka" do cvičení v pracovním sešitu. Kdo byl hotov, pracoval na listu v Ypsilonkovi. Jakmile skončil čas na práci, rozdělili jsme se do skupin, připravili si smazávačky a dali se ho hry. Paní učitelka řekla vždy jedno písmeno z abecedy a my měli za úkol v daném čase vymyslet čtyři slova, která na něj budou začínat a zároveň se budou skloňovat podle jednotlivých vzorů rodu ženského. A že jsme se u toho "naodůvoňovali". Za správně napsané slovo, které jsme měli sami, bylo 10 bodů, když ho měl i někdo další, tak pět bodů a za nic nebo za chybu byla 0 bodů. Po třech kolech zvítězil tým s 85 body, ale ani ostatní nezůstali moc pozadu :-).
Prvním matematickým úkolem bylo připomenutí písemného násobení a pak už práce na slovních úlohách. Mohli jsme si vybrat dvojici, v které budeme počítat, takže jsme se měli s kým poradit. A když už bylo nejhůř, mohli jsme se jít zeptat paní učitelky.
Naučné plakáty o Keltech, pro něž jsme v úterý získávali informace a vytvořili si návrhy, byly velkým úkolem dnešní vlastivědy. Věnovali jsme jim celou hodinu a ještě kousek z hudebky. Nejdříve jsme si museli rozmyslet, jaký formát bude pro naši práci nejvýhodnější a pak už jsme podle návrhu tvořili. Většina z nás dokázala navíc dodržovat pravidla chování ve skupině. Během práce nás paní učitelka několikrát přerušila, protože jsme postupně přicházeli buď na různé vychytávky, nebo jsme naopak měli problémy a tak jsme si společně ukazovali, jak svou práci ještě vylepšit (ať to bylo o velikosti písma, křivých řádcích, větách, které se nevejdou do bublin, ...). Rozpracované plakáty jsme si uložili u paní učitelky, abychom na nich mohli příští týden pokračovat, a přesunuli pozornost k pravěkým hudebním nástrojům.
Téměř všichni si nějaký přinesli - představily se nám kameny, lastury i různá "dřeva". Rozdělili jsme se do malých pravěkých tlup a nacvičili hudební představení. Mělo dvě základní pravidla - museli se zapojit všichni a nesmělo být delší než půl minuty. Každá tlupa se pak představila ostatním, paní učitelka nás natočila, takže se na sebe zítra podíváme a pak se rozhodneme, jestli chceme být na youtube :-).
Zatím tam jsme, možná už zítra nebudeme:
Kačka, Kačka, Vendy, Alice, Viky - zde
Pavel, Matouš, Ondra, Michal, Petr - zde
Sandra, Šárka, Matěj - zde
Terka, Zinča, Kačka, Anička - zde
Vojta, Jáchym, Šimon, Marek, Vašek - zde
Po obědě angličtina a teď si užíváme tělocvik.
Středa 17. února 2016
Na začátku třídnické hodiny jsme si povídali o práci v jednotlivých předmětech, paní učitelka nám připomněla, na co máme dávat pozor a pak, kdo by měl kdy chodit na doučování. Poté jsme se přesunuli do druhu vzadu ve třídě a diskutovali jsme o skupinové práci. Využili jsme k tomu naše sebehodnocení z minulé středy. Přemýšleli jsme nad tím, co by nám pomohlo se méně hádat a více pracovat, aniž bychom na sebe křičeli, brečeli, nadávali si, nepracovali, ... Dali jsme dohromady několik nápadů, které už paní učitelka včera realizovala při práci na naučných plakátech, ale pořád to není ono. Také jsme zkusili nové rozdělení do skupin (než jaké byly v 1. pololetí), ale ačkoliv většina byla spokojená, někteří ještě stále ne. Musíme se holt tomuto tématu věnovat průběžně a opakovaně, aby se pro nás spolupráci ve skupině stala užitečným nástrojem pro práci.
Druhou hodinu jsme měli angličtinu a třetí dělenou matiku.
Při přírodovědě jsme v první části hodiny zaznamenali pozorování našich pokusů a zahájili jsme druhou fázi - upravili jsme jim podmínky k životu. Nyní jsou některé květináče s řeřichami zavřené v krabici úplně nebo s vyříznutým otvorem ve stěně, jiné jsme přestali zalévat a další jsme uzavřeli do skleněné nádoby, z které jsme pomocí svíček odstranili kyslík. Uvidíme, co se bude dít, jestli se nám potvrdí naše původní hypotézy.
Druhá část hodiny byla ve znamení fotosyntézy. Abychom ji snáze pochopili, připravila si paní učitelka speciální hru. Než jsme s ní začali, dozvěděli jsme se, že všechny zelené rostliny na Zemi jsou velkými továrnami, které si na rozdíl od živočichů umí samy vyrábět cukr. Pak už jsme si rozdělili role. Polovina třídy byli diváci (a ve druhém kole herci), polovina herci (a v druhém kole diváci). Připravili jsme si podmínky k životu - tedy vodu v půdě s rozpuštěnými minerálními látkami (miska s vodou pod židlí), slunce (jeden z nás s kolíčky jako paprsky obsahujícími teplo a světlo) a vzduch (někdo byl kyslík, další oxid uhličitý). Následovala rostlina - několik kořenů (děti se stříkačkami k příjmu vody z půdy), stonek (jedno dítě) posílající vodu dál do rostliny a zelené listy (několik dětí), ve kterých fotosyntéza probíhá. Paní učitelka nám znovu zopakovala, že naše hra je zjednodušeným modelem průběhu složité fotosyntézy, abychom si nemysleli, že takhle jednoduše to opravdu ve skutečnosti funguje. A pak to celé začalo. Paní učitelka vyprávěla - jaká je část dne (protože fotosyntéza probíhá jen ve dne), jak kořeny berou vodu ze země a přes stonek ji posílají do listů. Jak listy dál přijímají světlo ze slunce, oxid uhličitý ze vzduchu a z těchto surovin začínají vyrábět cukry. A samozřejmě jako při každé výrobě vznikají odpadky, což je v našem případě kyslík. Vyrobené cukry pak rostlina využije pro sebe a část si uloží do kořenů jako do spíže. Celé jsme to hráli dvakrát, abychom se vystřídali a vypadalo to, že si snad alespoň týden budeme celý proces pamatovat :-). Na závěr jsme si vše zaznamenali do pracovních listů, abychom svou paměť trochu podpořili.
Poslední byla na řadě dílna čtení, ve které dnes byly na pořadu prezentace přečtených knih. Pozorně jsme všechny vyslechli, ocenili potleskem, zaznamenali a sdíleli ocenění a doporučení pro příští práci. Někteří možná navíc získali tipy na další domácí nebo školní čtení.
Po obědě bylo doučování, na kterém se nás sešlo poměrně dost. Zvládli jsme vlastivědu, češtinu (vzory a pády) a matiku (písemné odčítání).
Úterý 16. února 2016
Matematicky jsme se dnes rozcvičili při úloze s mincemi. Měli jsme k dispozici pěti a dvoukoruny, celkem 27 Kč a měli jsme zjistit, kolik kterých mincí to může být. Každý jsme to nejdříve zkusili samostatně na smazávačku a pak společně na tabuli dávali na tabuli svá řešení. Dokázali jsme odůvodnit, proč některý počet pětikorunových mincí nemůžeme použít, a Matěj (ale i někteří další) dokázal svá řešení zaznamenat systematicky a přehledně do tabulky. Pak jsme písemně odčítali, už to bylo těžší, protože jsme si museli pamatovat přidané desítky, když horní číslo bylo menší než spodní. Na závěr hodiny jsme si ukázali, jak budeme řešit úkol s barevnými trojicemi, až ho dostaneme jako práci navíc. Aby se nám dobře pracovalo, připravila nám jej paní učitelka nejen na tabuli, ale i na kartičky, abychom s nimi mohli manipulovat. Princip jsme pochopili rychle, tak uvidíme, jak se nám bude v budoucnu dařit samostatně.
Stejný typ kartiček, jako nám paní učitelka chystala na rod střední, jsme dnes dostali k práci na rod ženský. Chodili jsme si pro kartičky, kolíčkem označovali své řešení, otočením kontrolovali a pak se slovem tvořili větu. Ale ne ledajakou, podstatné jméno muselo být v předem zadaném pádu a čísle. Ne vždy se dařilo vytvořit smysluplnou větu, ale snažili jsme se. Po náležitém procvičení přišlo na řadu zkoušení. Doplňovali jsme samostatně chybějící písmena do cvičení v Ypsilovkovi. Většina to zvládla velmi dobře. Nakonec jsme si ještě ukázali hru, kterou budeme hrát ve čtvrtek ve skupinách, je to podobné hře "země, město", ale tématem budou vzory :-).
Na začátku vlastivědy nás čekalo krátké, desetiminutové zopakování probraného učiva. Kdo pracoval rychleji, mohl vyluštit i křížovku, v jejíž tajence vyšlo téma dnešní hodiny - Keltové. A my jsme se dozvěděli, že naším úkolem bude vytvořit naučný plakát na vybrané keltské téma, který na první pohled zaujme kolemjdoucí a bude srozumitelný i pro mladší spolužáky - druháky a třeťáky. Abychom věděli, jak to zařídit, dali jsme hlavy dohromady a sepsali si na tabuli náš vlastní "návod". Potom jsme se mohli rozdělit do skupinek a paní učitelka nám nabídla šest keltských témat. Někteří jsme si vybrali, protože o stejné téma nikdo zájem neměl, jiní jsme losovali, protože jsme měli zájem o stejné téma. Pak už přišly na řadu informace, bez kterých se žádný naučný plakát neobejde. K dispozici jsme měli dvě video ukázky, učebnici, knihu "Dějiny udatného národa českého" a "Jak se žilo v pravěku". Z každého informačního zdroje jsme vybírali a zaznamenávali jen to, co se týkalo našeho tématu. Trvalo nám to déle, než jsme čekali, takže jsme plakát nestihli, ale zvládli jsme alespoň jeho návrh, včetně rozdělení úkolů pro jednotlivce. Příště budeme mít už snad jednodušší práci, když víme, kdo co bude dělat. V průběhu práce k nám ještě zavítala školní psycholožka, která dělala průzkum vztahů ve třídě. Byl anonymní a slíbila nám, že nám dá vědět, když z něj něco zajímavého vzejde.
Pondělí 15. února 2016
Nový týden jsme zahájili stejnou aktivitou, jako ten minulý. Napsali jsme každý jednu větu o svém víkendovém zážitku a sdíleli je ve trojicích. Opět bylo naším úkolem aktivně naslouchat, klást otázky, odpovídat. Paní učitelka z našich vět vybrala několik slovních spojení, v kterých jsme vyhledali podstatná jména a určovali u nich mluvnické kategorie. Bohužel jen šest dětí z celé třídy bylo aktivních, což paní učitelku příliš nepotěšilo. Nicméně Alice, Naty, Kačka H., Matěj, Sandra a Vendy si tak vysloužili jedničku za práci v hodině. Před koncem hodiny jsme se věnovali rodu střednímu, na známky jsme doplňovali "i, y" do cvičení v pracovním sešitě.
Zatímco minulý týden jsme řešili písemné sčítání, tento týden máme zaměřený na písemné odčítání. A samozřejmě jeho praktické využití v málo oblíbených slovních úlohách. Společně jsme si písemné odčítání připomněli (zatím ještě bez přechodu přes základ deset), zkusili jsme si také odhady, abychom včas poznali, kdyby nám vyšel nesmysl, a pak už počítali samostatně. Kdo byl hotov dříve, pracoval na dělení. Jakmile byli hotovi všichni, provedli jsme společnou kontrolu a uspořádali výsledky od nejmenšího k největšímu. Pak už nás čekala práce ve skupinách na slovní úloze, kde bylo potřeba jak odčítat, tak sčítat. Každá trojice se domlouvala na formulaci zápisu, způsobu výpočtu i záznamu odpovědi.
Na začátku přírodovědy jsme pozorovali a do svých pracovních listů zaznamenávali průběh našich pokusů. Pak nám paní učitelka rozdala nové listy a my luštili doplňovačku. Při společné kontrole jsme zjišťovali, jak moc se nám dařilo, sami jsme si fajfkami nebo křížky označovali jednotlivé řádky. V tajence nám vyšlo chybějící slovo z věty, která nám dávala důležitou informaci - jaké jsou podmínky života na Zemi. Znovu jsme si tak připomněli části neživé přírody a pak už se zaměřili na projevy života - jak poznáme, že organismus je skutečně živý. Dali jsme je skoro všechny dohromady sami, jen dva nám unikli, ale ty jsme zase odhalili za pomoci učebnice. Ve středu nás čeká těžká práce - pochopit (na naší úrovni) fotosyntézu a umět ji vysvětlit.
Druhá čeština byla procvičovací - nejdříve jsme společně odůvodňovali pravopis v koncovkách podstatných jmen skloňovaných podle vzoru "růže", pak namíchané (žena a růže). U dalšího úkolu nám paní učitelka ukázala, jak se řeší tzv. klikatice a my jsme to všichni zvládli, našli jsme všechna ukrytá slova a vyluštili tajenku. Její význam můžeme vypracovat jako dobrovolný domácí úkol. Nakonec jsme ještě procvičili určování slovních druhů.
Poslední hodinu byla angličtina a pak hurá na oběd a snad i na sluníčko.