26. týden
25. února 2016
V češtině jsme dokončovali práci na stanovištích z předvčerejška - procvičovali jsme rod střední a ženský na pět různých způsobů. Konec hodiny jsme věnovali připomenutí si vzorů rodu mužského a jejich určování, což bude hlavní práce v příštím týdnu.
Na začátku matiky jsme měli rozcvičku - hady s neposedy. Povedlo se nám je vyřešit poměrně rychle a navíc jsme si dokázali vysvětlit, jak jsme postupovali, abychom pomohli i těm, kdo si třeba úplně nevěděli rady. Druhým úkolem bylo zaokrouhlování, dnes na desetitisíce a statisíce. Barevně jsme si vyznačovali řády, kterých si musíme všímat, abychom zaokrouhlili správně. Nakonec jsme řešili slovní úlohu na známky. Mohli jsme si vybrat ze tří úloh odstupňované úrovně podle toho, na jakou známku jsme si věřili.
Ve vlastivědě jsme se pustili do tématu Germány a Slované a důvodům, proč se u nás objevili. Využili jsme opět video, Šimon přidal vlastní znalosti o Římské říši a pak jsme si doplnili do časové osy jednotlivá historická období, která jsme zatím probrali. Šárka byla potěšena, protože díky tomuto pochopila, proč jsme při sobotní výpravě byli tak strašně dlouho v době kamenné :-). To je super, když se nám jednotlivé znalosti propojí dohromady. Na pracovním listu jsme ještě společně udělali úkol s Germány a zahájili práci na slovanské vizitce. Ukázali jsme si, jak do ní zapisovat stručně a výstižně, abychom zvládli domácí úkol. Využít k němu máme učebnici. Také jsme dostali nové dobrovolné úkoly, dnes byla novinka, můžeme si zkusit i mamutovy úkoly anglické.
Šimon nám na začátku hudebky poreferoval o včerejší schůzce Ekotýmu. Dozvěděli jsme se, že bude další výprava k potokům, že proběhne sběr papíru a že se můžeme zapojit do básnické soutěže. U té jsme se trochu zasekli, Šimon se pokusil ve stručnosti vysvětlit, proč není dobré kupovat výrobky s palmovým olejem. Zatím toho ale o něm ještě moc nevíme, nebo úplně nerozumíme, ale ekotýmeček pod Šimonovým vedením bude připravovat informace pro celou školu, tak se určitě dozvíme, jak to zařídit jinak, abychom mohli mít čisté svědomí. Paní učitelka nám pak pustila ukázku toho, jak jiné děti složily písničku na téma stěhování národů, a my jsme se dozvěděli dnešní úkol. Skládali jsme ve skupinkách báseň na vybranou melodii (pokud možno jednoduchou) s tématem "Příchod Slovanů a praotec Čech". Povedly se nám náramně, jen co je paní učitelka stáhne a dá na web, hned tu budou odkazy k dispozici :-).
Po obědě angličtina a tělocvik.
24. února 2016
Při třídnické hodině jsme měli dnes spoustu práce. Nejdříve jsme si prohlédli fotky ze sobotní výpravy a dost se pobavili při videích z našich "pravěkých" koncertů. A pak už jsme řešili organizaci naší soutěže "Keltský kvíz". Dobrovolníci vytvořili motivační plakátky na nástěnky a do tříd. Poznamenali jsme si informace, které je potřeba předat do tříd, a vydali se po dvojicích o soutěži poreferovat. A byli jsme úspěšní, protože o všech přestávkách se u naší nástěnky shromažďovaly skupinky luštících spolužáků. Také jsme věnovali čas rozdělení do skupin, ale zase marně, nějak se nejsme schopni dohodnout, aby rozdělení bylo ke spokojenosti všech :-(.
Následovala angličtina a dělená matika a potom přírodověda. Nejdříve dostali slovo ti, kdo zpracovali dobrovolný domácí úkol o křečkovi (Vendy ho měla dokonce s obrázkem), kteří zjistili, že je to opravdu živočich, který je sice z 80% býložravec, ale ze zbývajících 20% nepohrdne různým půdním hmyzem. Zkontrolovali jsme i povinný domácí úkol, pár z nás si ho opravilo a pak už jsme se věnovali člověku jako všežravci. Zaměřili jsme se na složky výživy, na jejich poměr, na důsledky nevyvážené stravy, ... Byli jsme rádi, když jsme zjistili, že u nás ve třídě není nikdo ani podvyživený, ani obézní. Nezapomněli jsme ani na poměr příjmu a výdeje energie.
Poslední byla dílna čtení, ve které jsme se dnes zamýšleli nad tím, co by si postava z naší knihy sbalila na cestu, kdyby nás chtěla přijet navštívit, a proč. A jakým způsobem by cestovala a proč. Po zodpovězení všech nejasností jsme se pustili do tichého čtení a po dvaceti minutách jsme byli často dos zklamaní, že čas na čtení končí. Vrátili jsme se do lavic a do svých pracovních listů zaznamenali odpovědi na zadaný úkol, které budeme příští hodinu sdílet mezi sebou.
Odpoledne nebylo doučování, protože se v naší třídě konalo školení učitelů.
téma | zaujme | naučný | porozumí | CELKOVĚ |
Oblečení | 3.-4. | 1. | 2. | 1. (průměr 11,9) |
Obydlí | 3.-4. | 4. | 1. | 2. (průměr 11,5) |
Řemesla | 2. | 2. | 4.-5. | 3. (průměr 11,47) |
Oppidum | 1. | 3. | 4.-5. | 4. (průměr 11,2) |
Druidové | 5. | 5. | 4.-5. | 5. (průměr 9,9) |
Železo | 6. | 6. | 3. | 6. (průměr 9,6) |
23. února 2016
Matematická rozcvička se dnes nesla ve znamení sčítacích trojúhelníků. Naším úkolem bylo najít všechna řešení k jednomu zadání. Každý jsme se zamysleli samostatně a zaznamenali si nalezená řešení na smazávačku. Pak jsme svá řešení sdíleli společně a ukázali si, jak zajistit, abychom na žádné řešení nezapomněli. Druhým úkolem byl zápis do sešitů, abychom měli stále před očima způsob, jak pamětně s pomocí rozkladu násobit velká čísla a co to vlastně znamená, že přidáváme nějaký počet nul. Jakmile jsme si vše ukázali, pustili jsme se do luštění matematických doplňovaček. Kdo jsme spočítali příklad podle vlastního výběru, došli jsme na chodbu, našli stejný výsledek a zaznamenali si do sešitu písmeno, které se pod ním ukrývalo. Po skončení času na počítání jsme zapisovali zjištěná čísla do doplňovaček na tabuli a vyšla nám tak tajenka - čtyři slova a všechno to byly vzory pro rod mužský. Někteří z nás věděli, že nám ještě dva chybí, takže jsme si je připsali.
Češtinu jsme právě vzory rodu mužského zahájili, paní učitelka nám ukázala, jak se bude poznávat, ke kterému vzoru slovo patří. Je to složitější než u rodů předchozích, ale my to určitě zvládneme :-). Další práce probíhala ve skupinách nebo jednotlivě na pěti stanovištích, která nám paní učitelka představila. Tři byla ve skupině (práce s tabulkou a víčky s písmeny; domečky s určováním vzorů rodu středního a ženského; pracovní sešit se třemi úkoly ve vybraném pořadí) a dvě samostatně (cvičení z učebnice a práce na pracovním listu). Stihli jsme se vystřídat dvakrát, ve čtvrtek zvládneme zbývající tři stanoviště.
Vlastivědu, která měla být třetí v pořadí, jsme prohodili s výtvarkou, aby nám na sebe aktivity plynule navázaly. Nejdříve jsme tedy během dvou hodin dokončili naučné plakáty o Keltech a připravili otázky i s nabídkou odpovědí do kvízu. Nebylo to snadné, zejména ta naučná část, protože samotné kreslení nás bavilo dost. Při poslední hodině jsme pak měli tři velké úkoly. Nejdříve jsme si měli prostudovat plakáty ostatních skupin a samostatně udělat zápis do pracovního listu. Pak jsme si sami vyzkoušeli kvíz, který jsme nachystali pro ostatní třídy na chodbu. A nakonec jsme hodnotili plakáty a to po všech stránkách - zda na první pohled zaujme, jestli je opravdu naučný a na kolik mu porozumí mladší spolužáci. Výsledky se dozvíme zítra při třídnické hodině.
22. února 2016
Stejně jako minulé pondělí jsme začali práci v českém jazyce větou popisující výstižně náš víkendový zážitek. Navíc jsme ale museli do věty zahrnout alespoň jedno podstatné jméno rodu středního a jedno rodu ženského. Zvládli jsme to, ačkoliv někdo s dopomocí, všichni a poté s větami dále pracovali. Kladli jsme doplňující otázky, vyhledávali ona povinná slova. Paní učitelka některá vypsala na tabuli a my zjišťovali. kde jsou v nich chyby, na které pisatelé zapomněli. Následovalo zadání týdenního domácího úkolu, tentokrát není v pracovním sešitě, ale na pracovních listech. Jeho cílem je umožnit nám procvičení pravopisu rodu ženského, abychom mohli s klidným svědomím začít pracovat na rodu mužském. Nakonec nás čekala hra na týmy - AZ kvíz - kluci proti holkám. Museli jsme si určit pořadí, protože v zapisování správných odpovědí na zadané otázky jsme se museli střídat, ale na řešení jsme se samozřejmě mohli radit. Losování o začátek vyhrály holky, takže volily první políčko. Na zapsání správné odpovědi včetně odůvodnění bylo dvacet vteřin, pak jsme museli ukázat smazávačku s naším řešením. Boj to byl lítý, ale nakonec i přes nečekaný zvrat zvítězily holky, protože klukům se dvakrát nepovedlo správný vzor určit.
Matematickou rozcvičku jsme měli ve trojicích, řešili jsme barevné trojice, součet musel být 110 a tři skupiny si vysloužili ocenění paní učitelky za kvalitní spolupráci i vhodnou taktiku. Druhým úkolem bylo pamětné násobení 1000, 10000 a 100000, ukázali jsme si snadnou pomůcku pro tento typ počítání, která by nám měla pomoci při řešení obtížnějších příkladů, na které dojde řada zítra. Poslední prací bylo společné řešení sčítací tabulky, která ale byla dost děravá. Někteří jsme navíc zápasili se samotným pochopením, jak s tabulkou pracovat. Nicméně ji nakonec pochopili úplně všichni a ačkoliv jsme ji dokončovali ještě na začátku češtiny, dokázali jsme přijít na to, čím byly součty v barevně vyznačených polí zajímavé a s malou nápovědou i proč to tak bylo.
Pozorování pokusů a záznam změn do pracovních listů nás čekal hned na začátku hodiny přírodovědy. Pak už bylo na řadě druhé téma - výživa živočichů. Nejdříve nás čekala trocha luštění - rozhodovali jsme ne/pravdivosti tvrzení týkajících se výživy rostlin. Při správném rozhodnutí jsme získali písmeno do tajenky, která nám dala důležitou informaci - že živočichové si sami neumí vyrábět potravu. A jak jsme správně připomněli, musí ji někde vzít a sníst. Podle toho, o jakou potravu se jedná, jsme si všechny živočichy rozdělili do tří skupin, které jsme uměli pojmenovat, na masožravce, býložravce a všežravce. Paní učitelka nám pak na videu pouštěla krátké ukázky vybraných živočichů a my jsme popisovali, co všechno při příjmu potravy dělají a zařazovali je podle toho do správné skupiny. Rozpor vznikl u křečka, můžeme za dobrovolný úkol zjistit, zda je býložravec nebo všežravec. Povinný úkol máme všichni - zakroužkovat na prac. listu potravu podle toho, pro koho je vhodná.
Na začátku češtiny jsme dokončili matematickou tabulku a pak nám paní učitelka rozdala nové čítanky. Pár z nás z toho nebylo úplně nadšených, že prý už jsme na čítanky moc velcí, ale když nám pak paní učitelka vysvětlila, k čemu a proč je budeme používat, tak už jsme neprotestovali. Po podpisech a dost radostné prolistování čítanky jsme si přečetli pověst o praotci Čechovi z knihy České dějiny očima psa. Někteří z nás ji mají dokonce doma, mohou ji přinést ukázat do školy. Informace obsažené v pověsti využijeme zítra při vlastivědě, dnes jsme řešili čtenářské úkoly - na základě přečteného textu jsme vysuzovali vlastnosti dvou postav a objevili ironii.
Poslední hodinu byla angličtina.