28. týden
Středa a Čtvrtek 9. a 10. 3. 2016
Dva velmi hektické dny jsou za námi. Vodní ptáci se uhnízdili u nás ve třídě a tak jsme celou středu procestovali po těch, které byly volné. Přesto jsme zvládli angličtinu, dělenou matiku, přírodovědu i dílnu čtení. Rozmnožování rostlin nám přineslo mnoho nových poznatků a hlavně pojmů, které si musíme zapamatovat. Naštěstí nám k nim paní učitelka dala různé mnemotechnické pomůcky a také jsme si zahráli hru, podobně jako u fotosyntézy. Michal v dílně čtení odprezentoval přečtenou knihu a seznámili jsme se se čtenářskými kostkami. A samozřejmě jsme nezapomněli na oslavu Péťových narozenin.
Ve čtvrtek jsme se sice nestěhovali, neboť jsme našli útočiště ve školním klubu, ale i tak to byl náročný den. Přeci jen prostředí s pohovkami, menším počtem židlí, apod. trochu svádí, a ačkoliv nám paní učitelka nachystala program tak, aby to moc nevadilo, byli jsme dost neposední. Nicméně jsme pilně trénovali rod mužský na stanovištích, násobili dvojciferným činitelem při AZ kvízu (holky zabodovaly!), luštili cyrilometodějskou šifru, podepisovali se hlaholicí, vymýšleli texty k dívčí válce.
V pátek nebude paní učitelka a my budeme rozdělen do několika tříd. Dostali jsme přesné instrukce, snad to zvládneme.
Úterý 8. 3. 2016
Římské číslice jsme využili opět k rozcvičce. Paní učitelka nám napsala na tabuli několik letopočtů a my se je snažili rozluštit. Nejjednodušší byla století, nejtěžší rok 863. Po vyluštění jsme k nim zkusili přiřadit historické události. Všechny, kromě rou 863 jsme už měli probrané, takže jsme to zvládli. A příchod Cyrila a Metoděje na naše území jsme odhalili při vlastivědě. Stejně jako včera bylo hlavním tématem písemné násobení dvojciferným činitelem. Nejdříve všichni společně. Dobře jsme si zapamatovali postup. U násobení celými desítkami jsme si ukázali dvě možnosti, jak úlohy řešit, můžeme si vybrat, která je nám příjemnější. Nakonec jsme se rozdělili na dvě skupiny - jedna samostatně řešila slovní úlohy, v kterých násobení využila, druhá (ti, kteří si nebyli jisti, že už zvládnou počítat sami) pracovala s paní učitelkou u tabule.
Na druhou hodinu jsme se vypravili do učebny na 2. stupni, kde nás čekalo Úžasné divadlo fyziky. Možná jsme nevěděli, co přesně od toho čekat, a možná i díky tomu jsme byli velmi mile překvapeni. Všem se nám moc líbilo, pokusy byly super. Dokonce jsme několikrát dokázali pokusy vysvětlit,, protože byly zaměřené na vzduch a vodu a ty my už máme dokonale probrané. Nejpůsobivější byly pokusy s ohněm. Navíc na některé aktivity bylo potřeba několik dobrovolníků, to jsme se mohli "uhlásit", abychom byli vybráni :-). No a když byla možnost ukázky posledního pokusu, ale už byl čas přestávky, skandovali jsme, že chceme ještě. To se nám vyplatilo, protože "ohnivý kolotoč" byl skvělý! Snad nám tohle nadšení pro fyziku vydrží i za pár let, až ji budeme mít jako skutečný školní předmět.
Zbývající tři hodiny jsme zkombinovali vlastivědu s výtvarkou. Protože technika, kterou jsme měli dnes pracovat, potřebuje hodně času, začali jsme její první částí, aby klovatina, kterou jsme kreslili jarní květinu podle fantazie (na to jsme se těšili, ale ne všichni, u některých z nás naopak probouzí výraznou nejistotu). Zatímco lepidlo zasychalo, věnovali jsme se vlastivědě. Téma Velkomoravské říše jsme měli zpracované formou kvízu. Po zanesení údajů do časové osy jsme si pročetli všechny otázky a zkusili si sami odhadnout správné odpovědi. Využívali jsme zkušeností, které jsme měli. Poté jsme ve dvojicích nebo trojicích chodili studovat na chodbu speciální karty, abychom v nich našli potřebné informace. Nebylo to úplně snadné, zvlášť, když paní učitelka jednu kartu omylem nalepila pozdě :-) . Na závěr jsme si všechno prošli společně, abychom si dali jednotlivé poznatky do souvislostí. A pak už následovala druhá část výtvarky. Suché pastely jsme škrábali na prášek na čtvrtku s květinou. Naším úkolem bylo vybírat jarní teplé odstíny, raději jsme si je i vyjmenovali, a prášek pak rozetřít. Kdo měl hotovo, tomu paní učitelka z obrázku pod tekoucí vodou vymyla klovatinu, takže tam, kde byla, vznikly bílé obrysy našich květin. Části se to velmi povedlo, obrázek opravdu hraje jarními barvami. Někteří jsme ale všechny barvy smíchali dohromady, takže vypadá spíš hnědě, podzimně.
Zítra nás čeká "Ornita" s vodními ptáky, stěhování po třídách a oslava Péťových narozenin. Matěj s Michalem nám odprezentují přečtenou knihu a podíváme se na rozmnožování rostlin.
Pondělí 7. 3. 2016
V českém jazyce jsme se věnovali odůvodňování pravopisu u podstatných jmen skloňovaných podle vzoru "pán". Nejdříve společně s tabulkou, kterou jsme od paní učitelky všichni dostali, abychom si vše připomněli. Pak ve skupinách, kde už se nám ale míchaly rody a také (ne)vyjmenovaná slova, případně předpony (roz-, bez-, ...). Nakonec jsme pracovali samostatně na určování vzorů rodu mužského. Když jsme pracovali pozorně, vzniky nám dvě sloky vtipné básničky.
Matiku jsme začali připomenutím římských číslic. Zkusili jsme napsat náš letopočet římsky a pak chvíli pracovali s řadovými číslicemi u panovníků. Hlavní část hodiny ale byla zaměřena na seznámení s postupem písemného násobení dvojciferným činitelem. Vše jsme si ukázali, zapsali jsme si pravidla a společně trénovali.
Při přírodovědě jsme zopakovali rozdíly mezi výživou a dýcháním rostlin s využitím Vennova diagramu. Dostali jsme prázdný diagram a dvanáct lístků s informacemi. Měli jsme je rozstříhat a položit na správná místa podle toho, zda vypovídají pouze o fotosyntéze, nebo jen o dýchání anebo jsou společné oběma. Společně jsme pak před nalepením zkontrolovali a zjistili, že bezchybně zvládli práci Marek a Alice. Všechna čest! Jak řekla Alice, stačilo si představit hru na fotosyntézu, kterou jsme společně hráli, a bylo to jasné. Druhou část hodiny jsme se zabývali dýcháním živočichů. Na pracovním listu jsme si pojmenovali připravené živočichy a pak dostali přidělený jeden dýchací orgán - plíce, žábry, vzdušnice. Nastudovali jsme informace z učebnice a na smazávačku si poznamenali, co je podle nás nejdůležitější. Pak jsme se sešli se spolužáky, kteří měli stejné téma, a zkusili připravit krátký a výstižný zápis do pracovního listu. Nebylo to vůbec snadné, ale snažili jsme se. Nakonec jsme vše dali dohromady společně a zaznamenali do listu, včetně spojení s živočichy, kteří daným dýchacím orgánem dýchají.
V druhé hodině češtiny jsme se dozvěděli, že paní učitelka nebude v pátek ve škole, takže se nyní připravíme na práci, kterou začneme dnes a dokončíme v pátek. Nejdříve jsme si vysvětlili pravidla nové hry, která bude tvořit jedno stanoviště. Pak jsme se rozdělili do skupin a na jednotlivých stanovištích začali pracovat. Stihli jsme se vystřídat dvakrát, takže v pátek nás čekají tři zbývající. Na stanovištích máme tentokrát hru Word, domečky, osmisměrku, a úkoly na pracovních listech od Ypsilonka. Nakonec jsme si ještě poznamenali domácí úkol.
Poslední byla angličtina.
Úterý 8. 3. 2016
Římské číslice jsme využili opět k rozcvičce. Paní učitelka nám napsala na tabuli několik letopočtů a my se je snažili rozluštit. Nejjednodušší byla století, nejtěžší rok 863. Po vyluštění jsme k nim zkusili přiřadit historické události. Všechny, kromě rou 863 jsme už měli probrané, takže jsme to zvládli. A příchod Cyrila a Metoděje na naše území jsme odhalili při vlastivědě. Stejně jako včera bylo hlavním tématem písemné násobení dvojciferným činitelem. Nejdříve všichni společně. Dobře jsme si zapamatovali postup. U násobení celými desítkami jsme si ukázali dvě možnosti, jak úlohy řešit, můžeme si vybrat, která je nám příjemnější. Nakonec jsme se rozdělili na dvě skupiny - jedna samostatně řešila slovní úlohy, v kterých násobení využila, druhá (ti, kteří si nebyli jisti, že už zvládnou počítat sami) pracovala s paní učitelkou u tabule.
Na druhou hodinu jsme se vypravili do učebny na 2. stupni, kde nás čekalo Úžasné divadlo fyziky. Možná jsme nevěděli, co přesně od toho čekat, a možná i díky tomu jsme byli velmi mile překvapeni. Všem se nám moc líbilo, pokusy byly super. Dokonce jsme několikrát dokázali pokusy vysvětlit,, protože byly zaměřené na vzduch a vodu a ty my už máme dokonale probrané. Nejpůsobivější byly pokusy s ohněm. Navíc na některé aktivity bylo potřeba několik dobrovolníků, to jsme se mohli "uhlásit", abychom byli vybráni :-). No a když byla možnost ukázky posledního pokusu, ale už byl čas přestávky, skandovali jsme, že chceme ještě. To se nám vyplatilo, protože "ohnivý kolotoč" byl skvělý! Snad nám tohle nadšení pro fyziku vydrží i za pár let, až ji budeme mít jako skutečný školní předmět.
Zbývající tři hodiny jsme zkombinovali vlastivědu s výtvarkou. Protože technika, kterou jsme měli dnes pracovat, potřebuje hodně času, začali jsme její první částí, aby klovatina, kterou jsme kreslili jarní květinu podle fantazie (na to jsme se těšili, ale ne všichni, u některých z nás naopak probouzí výraznou nejistotu). Zatímco lepidlo zasychalo, věnovali jsme se vlastivědě. Téma Velkomoravské říše jsme měli zpracované formou kvízu. Po zanesení údajů do časové osy jsme si pročetli všechny otázky a zkusili si sami odhadnout správné odpovědi. Využívali jsme zkušeností, které jsme měli. Poté jsme ve dvojicích nebo trojicích chodili studovat na chodbu speciální karty, abychom v nich našli potřebné informace. Nebylo to úplně snadné, zvlášť, když paní učitelka jednu kartu omylem nalepila pozdě :-) . Na závěr jsme si všechno prošli společně, abychom si dali jednotlivé poznatky do souvislostí. A pak už následovala druhá část výtvarky. Suché pastely jsme škrábali na prášek na čtvrtku s květinou. Naším úkolem bylo vybírat jarní teplé odstíny, raději jsme si je i vyjmenovali, a prášek pak rozetřít. Kdo měl hotovo, tomu paní učitelka z obrázku pod tekoucí vodou vymyla klovatinu, takže tam, kde byla, vznikly bílé obrysy našich květin. Části se to velmi povedlo, obrázek opravdu hraje jarními barvami. Někteří jsme ale všechny barvy smíchali dohromady, takže vypadá spíš hnědě, podzimně.
Zítra nás čeká "Ornita" s vodními ptáky, stěhování po třídách a oslava Péťových narozenin. Matěj s Michalem nám odprezentují přečtenou knihu a podíváme se na rozmnožování rostlin.
Pondělí 7. 3. 2016
V českém jazyce jsme se věnovali odůvodňování pravopisu u podstatných jmen skloňovaných podle vzoru "pán". Nejdříve společně s tabulkou, kterou jsme od paní učitelky všichni dostali, abychom si vše připomněli. Pak ve skupinách, kde už se nám ale míchaly rody a také (ne)vyjmenovaná slova, případně předpony (roz-, bez-, ...). Nakonec jsme pracovali samostatně na určování vzorů rodu mužského. Když jsme pracovali pozorně, vzniky nám dvě sloky vtipné básničky.
Matiku jsme začali připomenutím římských číslic. Zkusili jsme napsat náš letopočet římsky a pak chvíli pracovali s řadovými číslicemi u panovníků. Hlavní část hodiny ale byla zaměřena na seznámení s postupem písemného násobení dvojciferným činitelem. Vše jsme si ukázali, zapsali jsme si pravidla a společně trénovali.
Při přírodovědě jsme zopakovali rozdíly mezi výživou a dýcháním rostlin s využitím Vennova diagramu. Dostali jsme prázdný diagram a dvanáct lístků s informacemi. Měli jsme je rozstříhat a položit na správná místa podle toho, zda vypovídají pouze o fotosyntéze, nebo jen o dýchání anebo jsou společné oběma. Společně jsme pak před nalepením zkontrolovali a zjistili, že bezchybně zvládli práci Marek a Alice. Všechna čest! Jak řekla Alice, stačilo si představit hru na fotosyntézu, kterou jsme společně hráli, a bylo to jasné. Druhou část hodiny jsme se zabývali dýcháním živočichů. Na pracovním listu jsme si pojmenovali připravené živočichy a pak dostali přidělený jeden dýchací orgán - plíce, žábry, vzdušnice. Nastudovali jsme informace z učebnice a na smazávačku si poznamenali, co je podle nás nejdůležitější. Pak jsme se sešli se spolužáky, kteří měli stejné téma, a zkusili připravit krátký a výstižný zápis do pracovního listu. Nebylo to vůbec snadné, ale snažili jsme se. Nakonec jsme vše dali dohromady společně a zaznamenali do listu, včetně spojení s živočichy, kteří daným dýchacím orgánem dýchají.
V druhé hodině češtiny jsme se dozvěděli, že paní učitelka nebude v pátek ve škole, takže se nyní připravíme na práci, kterou začneme dnes a dokončíme v pátek. Nejdříve jsme si vysvětlili pravidla nové hry, která bude tvořit jedno stanoviště. Pak jsme se rozdělili do skupin a na jednotlivých stanovištích začali pracovat. Stihli jsme se vystřídat dvakrát, takže v pátek nás čekají tři zbývající. Na stanovištích máme tentokrát hru Word, domečky, osmisměrku, a úkoly na pracovních listech od Ypsilonka. Nakonec jsme si ještě poznamenali domácí úkol.
Poslední byla angličtina.