29. týden
Pátek 18. 3. 2016
Místo geometrie jsme si dnes vyzkoušeli mezinárodní logickou soutěž "Matematický klokan". Na vypracování jsme měli hodinu času, kterou využili jen někteří a to se také projevilo na výsledcích. Oproti minulým rokům jsme letos zaznamenali změnu - protože už jsme ve vyšší kategorii, vyplňovali jsme odpovědi ne do zadání, ale do odpovědních karet. V pondělí se dozvíme, jak jsme byli úspěšní.
Díky Klokanovi se nám zkrátila druhá hodina, při které jsme četli další díl Odysseových dobrodružství (a zase to skončilo v tom nejnapínavějším). Tentokrát jsme trénovali čtenářskou strategii vyjasňování si významu neznámých slov.
Při dílně psaní nám paní učitelka rozdala okomentované osnovy našich vlastních příběhů, takže teď už někteří pracujeme na 1. kapitole hrubé verze, jiní ještě osnovy dolaďujeme. Přibližně do konce dubna bychom měli mít příběhy hotové natolik, abychom je mohli začít přepisovat na počítačích, ilustrovat, tisknout a svazovat.
Pak byly pracovky a teď jsme na tělocviku, máme štěstí, užíváme si venku sluníčko.
Čtvrtek 17. 3. 2016
Přípravě na kontrolní práci jsme věnovali dnešní hodinu češtiny. Opakovali jsme všechny probrané mluvnické kategorie, paní učitelka nás upozorňovala, kde je potřeba dodržet jaký postup, abychom vše dobře uměli a nemuseli se písemky obávat. Pracovali jsme společně i ve dvojicích, při jakýchkoliv pochybnostech jsme si mohli vyžádat konzultaci.
Při matematice jsme se dnes poprvé seznámili s pojmem rovnice, neznámou a způsobem zápisu rovnice. Zkoušeli jsme si to na jednom z našich rozcvičkových témat "Myslím si číslo". Procvičovali jsme písemné násobení dvojciferným činitelem na matematických pyramidách a dokončovali slovní úlohy z předvčerejška.
Na začátku vlastivědy nás čekala desetiminutovka na Velkomoravskou říši a pak už jsme se pustili do Přemyslovců a speciálně do sv. Václava. Zkoušeli jsme po skupinách hledat v zadaných odstavcích ty nejdůležitější informace a formulovat je do stručných a výstižných vět, jak nám to na prvním odstavci ukázala paní učitelka. A zároveň jsme rozmýšleli, jakým obrázkem text doplnit, aby se v něm informace pouze neopakovaly, ale aby naopak text doplňovaly. Byla to těžká práce, ale zvládli jsme ji, ačkoliv jsme jejímu vyhodnocení museli věnovat ještě kousek z hudebky. Paní učitelka naše texty přepsala na počítači, my si je máme za úkol nalepit a navržené obrázky do pracovního listu nakreslit. Nakonec jsme se dlouze domlouvali na divadle, které většina z nás chce vymyslet a nacvičit.
Středa 16. 3. 2016
Oslavou Pavlových narozenin jsme zahájili třídnickou hodinu. Tato oslava byla speciální, protože Pavel připravil s maminkou dva luxusní dorty, takže jsme se olizovali až za ušima :-). Michal a Matěj nám pak předali informace ze Senátu a nakonec nám paní učitelka představila akce a aktivity, kterých se můžeme zúčastnit. Ještě potřebujeme zjistit, jestli se soutěže "Poznáváme náš region" můžeme účastnit ve dvojicích, protože to vypadá, že bychom se někteří rádi zapojili.
Následovala angličtina a dělená matika a pak už přírodověda. Podrobně jsme se podívali na rozmnožování žab a zároveň trénovali důležitou čtenářskou schopnost při práci s odborným textem - rozlišovali jsme, co vyčteme z obrázků a co naopak najdeme v textu. Někteří dokonce dokázali výborně propojit oba zdroje informací. Vyzkoušeli jsme si také nové metody práce, nejdříve volné psaní a na závěr pětilístek, který se některým z nás opravdu povedl! Pochvala veliká.
Poslední byla dílna čtení, při které se naše postava konečně dostavila na návštěvu. Nejdříve jsme společně přemýšleli, jak budeme plnit úkol - kam ji pozveme, co jí uvaříme, co si spolu zahrajeme a samozřejmě - proč. Modelovali jsme si to na Sněhurce, kterou dobře známe, abychom si pak snáz poradili s vlastními postavami. Během tichého čtení jsme si užívali příběh a zároveň trochu přemýšleli nad postavou, abychom svá rozhodnutí uměli odůvodnit. Kdo nestihl zapsat všechno, bude mít čas ještě příští hodinu a pak si o svých záznamech budeme povídat.
Doučování jsme dnes věnovali hlavně přípravě na kontrolní práci z češtiny, konkrétně na určování pádů.
POVEDENÉ PĚTILÍSTKY
Úterý 15. 3. 2016
V matematice jsme dnes hodně písemně násobili. Nejdříve jsme si připomněli postup a společnou prací na tabuli a pak počítali samostatně. Kdo byl hotov, řešil slovní úlohu podle svého výběru (obtížnosti). Také jsme mluvili o našich rýsovacích pracích, které se mnohým z nás opravdu povedly (přesné a čisté měření a rýsování).
Češtinářská rozcvička byla hodně pohybová. Na vybraných místech ve třídě byla stanoviště vzorů, ke kterým jsme se měli přiřadit, pokud slovo, které paní učitelka vybrala, k němu patřilo. Zvlášť byla slova pro kluky, zvlášť pro holky. A někdy jsme se nechali přesvědčit skupinou, ačkoliv jsme s ní nesouhlasili. Společně jsme pak pracovali na odůvodňování pravopisu nejen v koncovkách, ale i uvnitř slov, to už bylo těžší. Po nácviku jsme pokračovali ve dvojicích, kdy jsme se střídali a pokud jsme se nedohodli, požádali jsme o konzultaci paní učitelku. Na závěr zase přišlo málo oblíbené doplňování na známky (ale zase jsme dobří, většině se opravdu dařilo). Na příští týden máme ohlášenou kontrolní práci na podstatná jména (pády, rody, vzory, pravopis).
O vlastivědě jsme dokončili téma Velkomoravské říše prací s Vendulčinou knížkou "Dějiny očima psa" a komiksovým příběhem o Svatoplukovi. Ve čtvrtek nás čeká opakovací desetiminutovka a začneme s Přemyslovci, zejména se budeme věnovat svatému Václavovi.
Hrozně moc práce jsme měli o výtvarce, protože kromě květinového tvoření jsme dokončovali další aktivity. Zakládali jsme si včerejší práci z přírodovědy, vyhodnocovali pokusy (na které jsme trochu pozapomněli, takže někomu vyšel někomu moc ne). Ve skupinách jsme kontrolovali správné odpovědi na otázky v Keltském kvízu. Domluvili jsme se, jak budeme oceňovat, kdo bude dělat pro výherce diplomy, kdo nakoupí odměny, odkud na ně vezmeme peníze (shodli jsme se na části jarmarečního výdělku), co bude na diplomech, kolik bude maximální částka na jednu odměnu, ... Úkoly teď máme rozdělené, do neděle bychom je měli splnit, abychom v pondělí mohli jít dělat radost po třídách. A taky jsme si uspořádali třídní kolo recitační soutěže. Přihlásili se tři statečné - Natky, Šárka a Terka. Sestavili jsme si kritéria pro hodnocení a po představení všech soutěžících jsme tajně hodnotili. Tím jsme vybrali dvě, které nás budou reprezentovat ve školním kole, bude to Šárka a Natálka.
S některými jsme se sešli i po obědě, abychom dokončili květiny na zavěšení místo sněhuláků. Nutno podotknout, že v rychlosti a kvalitě jsou mezi námi obrovské rozdíly. Ale zase to bude určitě krása, až je paní učitelka vyvěsí.
Pondělí 14. 3. 2016
V českém jazyce jsme dnes opět trénovali pravopis koncovek podstatných jmen, k tomu také pády. Hráli jsme hru Riskuj, pracovali s kartičkami, doplňovali jsme i na známky. Speciální slovní úlohu jsme řešili v matematice, využili jsme k tomu metodu "skládankového učení". Při rozcvičce jsme si připomněli písemné dělení. Na začátku přírodovědy byla desetiminutovka na dýchání rostlin a živočichů, pak jsme si zopakovali rozmnožování rostlin a nakonec se věnovali s použitím "tabulky věcných rysů" rozmnožování živočichů. Poslední hodinu byla angličtina.