3. týden
Pátek 18. 9. 2015
Pohybem ve čtvercové mříži a hledáním krátkých cest z jednoho bodu do druhého jsme zahájili dnešní geometrii. Dokázali jsme i ověřovat, že některé cesty nesplňují zadané podmínky a občas byli zklamaní, když nám někdo námi objevenou cestu vyfoukl pod nosem :-). Pak jsme rýsovali (bohužel někteří nebyli připraveni na hodinu a neměli sešit, pravítka, ...) různoběžky a rovnoběžky a připomněli si geometrickou značku pro rovnoběžky. Zabralo nám to více času, než bylo v plánu, ale Marek pomohl Šimonovi a tak kluci v hodině a chvilku o přestávce stihli zaznamenat pro týden mobility, jak se kdo včera a dnes dopravoval do a ze školy.
Během přestávky nebyli někteří z nás dvakrát radostní, že mají před sebou dvě hodiny českého jazyka, ale v průběhu času snad poznali, že se obávali zbytečně. První čeština se totiž jmenuje Dílna psaní a my při ní budeme postupně odhalovat, jak to dělají spisovatelé, abychom jejich knihy rádi četli. Trochu jim nakoukneme "pod pokličku". Dnes jsme začali s postavou. Nejdříve jsme se seznámili se čtyřmi hlavními body, kterým se spisovatel před zahájením práce věnuje (děj, postavy, prostředí a závěr) a pak na pracovním listu hledali slova, která popisují postavu na obrázku. To byla docela dřina, protože naše názory se velmi různili a neradi jsme se zamýšleli nad oprávněností návrhů cizích. Příště budeme pokračovat ve skupinách a nakonec to zkusíme samostatně.
Třetí páteční hodina je již tradičně věnována Odysseovým dobrodružstvím. Tentokrát jsme se zaměřili na různé způsoby vyjasňování si neznámých slov a pak na vizualizaci. Pátrali jsme v příběhu po slovech, která autor použil, aby nám co nejpřesněji přiblížil, jak strašná bouře se strhla na moři.
O pracovních činnostech jsme vyrobili s paní učitelkou Dvořáčkovou krásné sovy, které nám teď už poletují po třídě (jen o tom ještě nevíme, protože jsme právě na tělocviku).
Čtvrtek 17. 9. 2015
Protože jsme včera přišli o dílnu čtení, dali jsme si ji dnes místo mluvnice hned první hodinu. V kruhu na polštářcích nám paní učitelka ukázala, jak budeme pracovat, my jsme potom stejným způsobem zvládli pracovní list a společně si představili pět pravidel dílny čtení. Pak už konečně došlo na samotné čtení. Vybrali jsme místo, kde se nám bude líbit číst a zbývající čas do konce hodiny si četli. Ve třídě bylo skoro hrobové ticho, slyšet bylo jen otáčení stránek. Těsně před koncem jsme čtení ukončili, abychom si stihli povědět, jaké jsou po první dílně čtení naše pocity. Ohlasy byly velmi pozitivní, už se těšíme na příští středu, jen je potřeba, aby měli všichni své knihy, dnes bylo hodně zapomenutých.
V matematice jsme pokračovali v zaokrouhlování, tentokrát na celé stovky. Opět jsme si čísla znázorňovali na číselné ose, abychom vše dobře viděli. Pak jsme se rozdělili do skupin podle toho, jak se nám včera dařily slovní úlohy, a v nich pracovali na cvičeních různé obtížnosti. S jednou skupinou pracovala paní učitelka, aby pomohla se znázorňováním na číselné ose. Na závěr hodiny jsme se začali učit hru na tleskanou násobků.
Někteří z nás splnili dobrovolný domácí úkol a na začátku hodiny nám tak mohli přečíst, co by chtěli změnit, zlepšit v obci, kde žijí. Byly to velmi zajímavé nápady. V průběhu prezentace se na nás přišla podívat paní učitelka Rybářová, moc jsme se jí líbili. Připomněli jsme si práci z minulé hodiny a věnovali se krajům a krajským městům. Nejdříve jsme společně v učebnici vyhledávali, jak se jmenují a spojovali je s krajem a pak je ve skupinách vyhledávali podle mapy v učebnici. Nakonec jsme se zkusili najít i na velké mapě České republiky, u které jsme si zopakovali také naše sousední státy.
Čtvrtou hodinu jsme měli hudebku. Hráli jsme na ozvěnu, nejdříve jsme opakovali rytmus zadaný paní učitelkou, potom jsme ho zkoušeli zadávat i my sami. Zpívali jsme známé písničky a učili se písničku novou - Dva roky prázdnin.
Po obědě jsme měli angličtinu a tělocvik.
Středa 16. 9. 2015
Na třídnické hodině jsme se zabývali tématem uprchlíků, na které jsme narazili včera při vlastivědě. Měli jsme mnoho postřehů, informací a otázek, na které jsme společně hledali odpovědi. Když se vrátili kluci ze Senátu a Ekotýmu, pověděli nám nejdůležitější informace, které přinesli.
Druhou hodinu byla angličtina a třetí matika. Tu jsme začali rozcvičkou, která byla zároveň přípravou na další práci - zaokrouhlování na desítky. Pamatovali jsme si, že pětku už zaokrouhlujeme nahoru a jaké je znaménko pro zaokrouhlování. Pomáhali jsme si číselnou osou a společně vyřešili několik úkolů. Zítra nás čeká zaokrouhlování na stovky. Poté byly na řadě slovní úlohy, tentokrát samostatně, aby paní učitelka získala lepší představu, co nám komu jde a nejde. Nakonec jsme si vyzkoušeli první hru s kameny Tantrix, kterou můžeme hrát sami se sebou - postavit pyramidu ze šesti kamenů tak, aby uvnitř pyramidy na sebe barevné proužky navazovali.
Paní učitelka nás na začátku přírodovědy seznámila s aktivitou "Čtyři rohy", při které jsme měli možnost naladit se na téma Sluneční soustavy a uvědomit si, co o ní v tuhle chvíli víme nebo si myslíme, že víme. Psali jsme odpovědi na čtyři otázky a pak za pomoci textu a krátkého videa pátrali po správných odpovědích a porovnávali je s těmi, které jsme si mysleli na začátku. Abychom si upevnili znalost pořadí planet Sluneční soustavy, zahráli jsme si hru. Při ní jsme si každý vylosovali název jedné z planet nebo sluneční záření, našli ostatní stejné barvy, uspořádali se ve správném pořadí od Slunce a nechali sluneční záření, aby se od první planety dostalo až k té poslední (podlézáním pod nohami). Poprvé to bylo ještě náročné, podruhé jsme to zvládli dokonce téměř beze slov a ještě rychleji. Kdo chce, může vypracovat dobrovolný domácí úkol - křížovku na pracovním listu.
Po přírodovědě jsme se domluvili, že dílnu čtení, o kterou dneska přijdeme, si uděláme zítra o češtině a pak už jsme se vypravili na očekávanou akci "Dopravní hřiště". A bylo to super. Vyzkoušeli jsme si roli chodců i řidičů a většina také policistů. Ti rozdávali pokuty ostošest. Skutečně dokonale jsme natrénovali přecházení přes silnici, naučili se poznávat dopravní značky, ukazovat změnu směru jízdy, orientovat se na kruhovém objezdu, ... Posuďte sami pohledem do Fotoalba :-).
Úterý 15. 9. 2015
Než začala matika, rozdali jsme si nové týdenní plány a vysvětlili, kolik mohlo být bodíků v minulém týdnu. Pak už následovala rozcvička "Myslím si číslo" a seznámení s násobilkovými obdélníky. Podle jednoho vyřešeného jsme dokázali přijít na způsob řešení a společně hned dva další vyřešili. Dalším úkolem byly slovní úlohy na dělení, které jsme se snažili vyřešit nejen příkladem, ale i znázorněním, aby si každý mohl vybrat způsob řešení, který je mu sympatický. Na konci hodiny jsme pracovali samostatně podle vlastního výběru - buď sloupečky nebo násobilkové obdélníky.
V českém jazyce jsme nejdříve ocenili Marka, Michala a Natálku, kteří jako jediní z celé třídy napsali včerejší doplňování bezchybně. S ostatními nebyla paní učitelka už tak moc spokojená, zvlášť proto, že jsme všechen pravopis v předchozí hodině společně odůvodnili. Takže zbytek třídy má úkol navíc - opravu. Pak už jsme se věnovali dnešními tématu - slovům jednoznačným a mnohoznačným. Nejdříve jsme na tabuli napsaná slova rozdělovali na dvě skupiny a svá rozhodnutí odůvodňovali, poté ve skupinách tvořili věty s daným slovem mnohoznačným a četli je celé třídě. Z učebnice jsme si přečetli text, jehož vtip spočíval právě v mnohoznačnosti slov a pak vymýšleli své vlastní vtipy s nejrůznějšími slovy mnohoznačnými. Byly opravdu vtipné :-).
Dokončení práce z minulého týdne bylo prvním vlastivědným úkolem. Společnými silami jsme dali dohromady nejen počet obyvatel v ČR, ale snad jsme si i dokázali vysvětlit, co jsou to národnostní menšiny. Jen na téma uprchlíků, které je dnes tak aktuální, nám čas nezbyl. Budeme se mu věnovat v příští vhodné chvilce, možná bychom mohli využít zítřejší třídnickou hodinu. Druhým úkolem bylo doplňování chybějících slov do vět na pracovním listu podle přečteného textu. A i když jsme všechno sami nezvládli, snažili jsme se a nakonec všichni dohromady jsme práci zvládli. Z nějakého (paní učitelce neznámého) důvodu nám přišlo hrozně vtipné slovo hejtman :-). Dobrovolným domácím úkolem na příští hodinu vlastivědy je poslední úkol na pracovním listu týkající se obce, ve které žijeme.
Protože je týden mobility, zítra nás čeká dopravní hřiště a na konci týdne se pokusíme o šetrnou dopravu do a ze školy, věnovali jsme tomuto tématu ještě výtvarnou výchovu. Naším úkolem bylo vymyslet si vlastní ekologický dopravní prostředek a ten nejdříve tuší nakreslit a poté vodovkami vybarvit. Dneska jsme rozlili jen dvě lahvičky tuše :-). Na konci hodiny jsme někteří stihli své "stroje" představit a je potřeba dodat, že se nám fakt povedly. Už nám zdobí třídu.
Od paní učitelky jsme dostali další dvě hry na přestávky - dřevěnou stavebnici Kaplu a trochu náročnější hru Tantrix.
Pondělí 14. 9. 2015
V ranním kruhu jsme si zazpívali Lachtany. Kdo chtěl, mohl říct, co si zapsal do svého týdenního plánu - co se nového naučil, co by si doporučil pro příští týden. Poté jsme si zaznamenali úkol na celý týden - vybraná cvičení z pracovního sešitu, je potřeba přinést v pátek hotové. Od paní učitelky si každý vylosoval kartičku se slabikou a snažil se najít další spolužáky, kteří měli slabiky tvořící s tou jeho název jazyka. Ještě než jsme se pustili do práce, odhalili jsme, že slovo jazyk má více významů, Matouš přišel dokonce na jazyk v botě. Povedlo se nám vytvořit skupinky, které pak přemýšlely nad tím, zda jsou jazykem našich "sousedů" a na které světové straně od nás bychom je našli. Nakonec jsme ještě zvládli seřadit názvy podle abecedy. Následující úkol byl pro nás dost náročný (alespoň pro většinu) - odůvodňování pravopisu po obojetných souhláskách. S vyjmenovanými slovy jsme dost bojovali, ale nakonec jsme společnými silami vše správně odůvodnili. Pracovali jsme svižně, takže jsme ještě zvládli práci ve dvojících - poznávání slovních druhů. Všechny jsme určili správně, problém nám dělalo jen slovo "strážní", které bylo v textu přídavným jménem, ale někteří jsme ho zaměnili za podstatné jméno.
V matematice nám nejdříve paní učitelka představila novou hru na přestávky, kterou přinesla - piškvorky v prostoru (a o přestávce o ni byl velký zájem). Pak následovala rozcvička "Myslím si číslo", kde jsme se dobrali mnoha různých výsledků, ale dokázali si navzájem vysvětlit správné řešení. Pavučiny jsme řešili společně u tabule s paní učitelkou nebo samostatně, jak kdo chtěl a potřeboval. Dvě jsme vyřešili, třetí si necháme na další dny. Po skupinách jsme řešili slovní úlohy na násobení, které nás trochu potrápily.
Přírodovědu jsme začali pokusem se svíčkami a paní učitelka měla radost, že jsme při něm dodrželi stanovená pravidla, takže vše proběhlo bezpečně. Navíc se nám pokus povedl, skutečně jsme viděli, že i když svíčky hoří pořád stejně, v zatemnělé třídě je jejich světlo daleko jasnější, než když máme žaluzie roztažené. K tomu jsme přidali text v učebnici a pak už nebyl problém společně zformulovat odpověď na otázku "Proč ve dne nevidíme na obloze ostatní hvězdy?" Otázka na hvězdu Polárku už byla obtížnější a dalo nám hodně práce si na ni odpovědět, stále se nám pletly pojmy hvězda a planeta. Nakonec jsme se ale výsledku za pomoci map noční oblohy v učebnici dobrali. Posledním úkolem byla práce s tzv. Vennovým diagramem, který jsme viděli poprvé v životě, ale s kterým jsme pracovali velmi dobře. S jeho pomocí budeme postupně zaznamenávat, čím se od sebe Slunce a Země liší a v čem se naopak podobají.
Poslední hodinu byla angličtina.