32. týden
Čtvrtek 7. dubna 2016
Hodně paní učitelek je nemocných, takže už po několikáté máme ve třídě několik návštěvníků z jiných tříd. Ale zvládáme to dobře. V češtině jsme pokračovali se slovesy, pracovali jsme společně, ve dvojicích i ve skupinách, nakonec i samostatně. Při matice jsme se zaměřili na jednotky délky. Vysvětlili jsme si pomůcku, která nám může výrazně usnadnit převody mezi jednotkami, a pak s jejím využitím hráli "Riskuj". Někteří opravdu riskovali, takže skončili hodně hluboko v mínusu. Naopak kluci v Jáchymově týmu si zasloužili zvláštní ocenění, protože řešili všechny úkoly, ačkoliv za ně zrovna žádné body získat nemohli. Paní učitelka nám pak rozdala kartičky ze čtvrtky, na které jsme si každý podle tabule nebo učebnice svého pomocníka překreslili.
Ve vlastivědě jsme dokončili téma posledních Přemyslovců. Zjistili jsme, že učit ostatní není žádná legrace, a to i přesto, že nám vše paní učitelka předvedla a pak ještě chodila vytrvale kolem skupin a radila a pomáhala.
O hudebce jsme zpívali Jaro dělá pokusy, poslouchali Smetanovu operu Braniboři v Čechách a naučili se novou jarní písničku "Pampeliška".
Středa 6. dubna 2016
Při třídnické hodině jsme nejdříve pořešili "úředničiny" a pak se pustili do plánování našich aktivit ke Dni Země.
Následovala angličtina a po ní přírodověda. Poté, co jsme v pondělí dokončili houby, zahájili jsme dnes téma nové - postupně pronikneme do tajů základních ekosystémů. Abychom ale zjistili, co to vlastně je, dostali jsme od paní učitelky listy s krátkým představením nějakého živého organismu a měli zkusit poznat, kdo nás to zdraví "Ahoj". Své tipy jsme si zapsali a pak šli dozadu do třídy, kde jsme mezi množstvím jiných měli svého živočicha, rostlinu, lišejník nebo houbu najít. Po společné kontrole jsme si jej nalepili a pracovali dál s obrazem krajiny, na které jsme našli les, rybník, louku, pole, říčku, ... Naším úkolem bylo najít pro náš organismus ten nejvhodnější domov na základě informací z textu. Díky tomu jsme zjistili, že podmínky, které na různých místech poskytuje neživá příroda a živé organismy, které na tomto místě žijí, spolu tvoří tzv. ekosystém. Od příště se budeme věnovat ekosystému lesa.
Následovala dělená matika a pak už dílna čtení. Při čtení jsme se zamýšleli nad tím, zda bychom chtěli, nebo naopak nechtěli, být postavou z naší knihy. A samozřejmě jsme nesměli zapomenout na důvod. Na konci hodiny jsme si o svých záznamech povídali se spolužáky.
Úterý 5. dubna 2016
V matice jsme se věnovali řešení slovních úloh. Učili jsme se, co a jak si zaznamenat, aby nám neunikla žádná podstatná informace a my vypočítali to, co se po nás chce. K tomu jsme si zahráli pár her.
Při češtině byla na programu slovesa - rozlišování tvarů určitých od infinitivu, složených od jednoduchých, zvratná slovesa. Také jsme se dověděli, že pravopis koncovek v čase přítomném je snadný, vždycky se píše i/í.
Ve vlastivědě jsme začali s posledními panovníky z rodu Přemyslovců. Nejdříve jsme společně pracovali s časovou osou a pak už bylo naším cílem učit se učit a přebírat na sebe zodpovědnost za kvalitně splněný úkol, tedy že ostatní nenaučím hlouposti. Na příkladu sv. Anežky nám paní učitelka ukázala, jak má práce probíhat a my se pak pustili do samostatné přípravy. Ve čtvrtek budeme pokračovat spoluprací ve skupině a učením ostatních.
Při výtvarce jsme technikou rozmývané fixy vytvořili královské koruny a ozdobili jimi své portréty z minulé hodiny. Teď už nám zdobí chodbu vedle třídy.
Pondělí 4. dubna 2016
Dnešní den byl nezvyklý, protože paní učitelka měla povinnosti s koordinací mezinárodního testování čtenářské gramotnosti PIRLS, které probíhalo po celé dopoledne u čtvrťáků z béčka a céčka. První hodinu jsme proto byli rozděleni do pěti různých tříd a pilně (alespoň v to paní učitelka doufala) jsme pracovali samostatně do pracovních sešitů na zadaných cvičeních. Z doslechu ale ví, že jsme byli jako myšky a vůbec o nás nebylo vědět.
Další tři hodiny jsme měli vždycky chvilku paní asistentku a na většinu hodiny paní učitelku. V matice jsme probrali způsob řešení složitější slovní úlohy (jednu máme za úkol) a připomenuli si písemné dělení. V přírodovědě jsme pokračovali s houbami. Abychom zjistili, jaké téma nás čeká, potřebovali jsme si vyluštit křížovku. Při té příležitosti jsme zjistili, zda jsou věci, které musíme docvičit, nebo zda jsme se na hodinu připravili zodpovědně. Vyšla nám "výživa hub" a my si doplnili potřebná slova do cíle hodiny. Poté jsme měli možnost se zamyslet nad tím, co už o výživě hub víme, protože paní učitelka nám nachystala několik tvrzení a my měli rozhodnout, která jsou podle nás pravdivá a která ne. Následovala práce s textem, při které jsme se od jednotlivých zástupců hub dozvěděli, jak se vyživují. Zapsali jsme si odpovědi na pomocné otázky a ve skupině stejných hub dali dohromady obrázky, které výživu naší houby znázorňují. Způsob výživy naší houby jsme pak vysvětlili těm, kteří měli houbu jinou, a naopak se nechali poučit, jak to mají ostatní. Došli jsme tak ke zjištění, že existují tři základní způsoby a vše si zapsali do připravených linek. V češtině jsme procvičovali doplňování i, y uvnitř slov, což některým z nás vynese úkol na trénink navíc. A také jsme si zopakovali, co jsou to zvratná slovesa.
Na angličtinu jsme byli pohromadě a cvičili naše uši na anglickou výslovnost. Paní učitelka nám nejdřív hláskovala slova, která jsme si zapisovali a vyluštili názvy čtyř ročních období. Pak jsme hláskovali my a snažili se přijít na název příběhu, který budeme poslouchat Podařilo se nám zjistit, že to bude LAZY BEAR, ale zatím jsme neodhalili, co znamená slovo "lazy". Nicméně jsme měli celou hodinu, abychom na to přišli a s malou nápovědou se nám to nakonec povedlo. Pak už přišel čas na poslech samotný. Příběh jsme s různými úkoly slyšeli několikrát, ve skupinách jsme se opravdu snažili. Samozřejmě jsme jej i viděli a úplně nakonec jsme s obrázky celý příběh poskládali dohromady.