5. týden
Pátek 2. 10. 2015
Dneska supluju bez přestávky až dlouho do odpoledne, zprávičky budou večer.
Čtvrtek 1. 10. 2015
V českém jazyce jsme dnes trénovali poznávání kořene slova a zejména pak určování, zda jsou daná slova mezi sebou příbuzná. U některých jsme potřebovali dovysvětlit jejich význam. Přesto se nám práce docela dost dařila. Stále jsem si ale připomínali, jaké dvě podmínky musí být splněné, aby se opravdu jednalo o slova příbuzná - stejný kořen + stejný nebo podobný význam. Tak jsme bez potíží odhalili, že doktor sice léčí lidi, takže společný význam s léky, lékárnou, léčením, ... by tu byl, ale kořen slova se neshoduje, takže se nejedná o slovo příbuzné. V druhé části hodiny jsme opět procvičovali poznávání předpon vy/vý a předchozí trénink se nám hodil. Protože ve slově "vířit" (vzduch) nemůže být tvrdé Y, i když mohu předponu vyměnit a vznikne mi slovo "zářit" - to už ale není slovo příbuzné, protože nemá s vířením vzduchu podobný význam.
Na začátku matematiky jsme si znovu připomněli, co je to polovina a čtvrtina a oboje si znázornili na koláči i na tyči. Došlo na zajímavou otázku, zda vzniknou čtvrtiny i v případě že kruh rozdělím svislými čarami na čtyři díly. Názory se lišily a tak dostala Natálka (původní otázka vzešla od ní) papírový kruh, který měla rozdělit a rozstříhat. Že je každá část jinak velká jsme pak viděli na první pohled. Důkaz pomocí názorné ukázky jsme museli použít i v případě následující aktivity - pamětného dělení se zbytkem. Zjistili jsme, že se nám hodí tabulka násobků, ale u příkladu 79:8 jsme se chvilku zdrželi. Zinča řekla, že 79 není násobek 8 (to měla samozřejmě pravdu, o to se nikdo nepřel). Pak ale uvedla, že potřebujeme k vyřešení násobek 72 (tedy nejbližší menší k té 79). Alice přišla s provokativní otázkou, proč ne násobek 80? Vojta za něj srdnatě bojoval, od čísla 79 je to přeci jen blíž k 80 než k 72. Kačka Horešovská trvala na 72, protože se to tak vloni učili, s čímž část třídy souhlasila, ale stále se žádný důkaz neobjevoval. Tak nezbylo, než nakreslit 79 koleček a po jednom je dělit mezi 8 dětí. Až na konci se ukázalo, že Zinča měla pravdu a měli jsme pro to navíc jasný důkaz :-). Na závěr jsme si vyzkoušeli hru "Tleskni 2, dupni 3". Paní učitelka odříkávala řadu čísel od jedné nahoru a úkolem holek bylo tlesknout na každý násobek čísla 2, zatímco kluci dupali na násobky čísla 3. Po prvním tréninkovém pokusu už se všichni soustředili a šlo nám to moc pěkně. Dostali jsme se k číslu 18, když paní učitelka hru zastavila a zeptala se nás, kolikrát jsme tleskli a kolikrát dupli. Většina našla rychle správnou odpověď a navíc se mezi námi objevilo mnoho řešení, která dodávala přesvědčivý důkaz. Dokonce jsme došli k pojmu "společný násobek" :-).
Aby naši zpěváci mohli pomoci s nácvikem na vánoční zpívání, přehodili jsme si hudebku s výtvarkou. Na začátku třetí hodiny tak zpěváci odešli k paní učitelce Zahálkové a my ostatní si zatím zahráli hudebně postřehovou hru "Na elektřinu". Jedno vedení bylo nějak pochroumané, protože se mu stále nedařilo vítězit :-). Po návratu poloviny třídy nám Marek a Kačka H. zahráli písničku Dva roky prázdnin na flétny a my všichni jsme si ji pak zazpívali s kytarou. Posledním úkolem bylo (pro některé první) seznámení s notovou osnovou a houslovým klíčem.
Vlastivěda byla ve znamení písemky. Mohli jsme používat své pracovní listy a mapu ČR, tak už doufáme, že to dobře dopadlo.
Odpoledne angličtina a tělocvik.
Středa 30. 9. 2015
V průběhu dnešní třídnické hodiny jsme řešili týdenní plány, dopis od skřítka Kipču a slavili Matoušovy narozeniny. Zazpívali jsme mu písničku, předali papírový dort, na který si Matouš lepil "svíčky" s našimi přáníčky - psali jsme mu, proč je fajn, mít ho ve třídě, v čem je dobrý, co se nám na něm líbí, proč ho máme rádi.
Druhou hodinu byla angličtina a po ní matika. Během rozcvičky jsme se znovu podívali na to, co to znamená polovina, co čtvrtina. Pak následovala slovní úloha z učebnice, při které jsme si připomněli, jak se pamětně násobí dvojciferným činitelem (a dokonce jsme si i pojmy činitel a součin vysvětlovali). Kdo chtěl, mohl vymyslet slovní úlohu na stejném principu, a na koho se nedostalo, aby ji přednesl ostatním, ten ji mohl napsat do sešitu. Nakonec jsme spočítali několik součtových trojúhelníků a hledali v nich nejrůznější závislosti a vztahy. Došlo i na první trojúhelník s podmínkou - zvládli jsme ho bravurně.
Při přírodovědě nám zástupci Ekotýmu a Senátu pověděli, čím se dnes na své schůzce zabývali. Měli jsme několik dotazů a také podnět od Péti, týkající se příborů v jídelně. Pak jsme poměrně dlouho řešili pondělní exkurzi na hvězdárnu na Petřín a nakonec stihli i rozdělení do skupin, které vyzkoušíme mít natrvalo.
Před začátkem poslední hodiny, před dílnou čtení, se někteří nemohli dočkat a četli snad ještě o přestávce. Na začátku jsme si v kroužku ukázali na povedených úkolech, jak může vypadat správně odvedená práce. Poté jsme si každý sedli nebo lehli se svou knížkou a pustili se do čtení. V průběhu práce paní učitelka obešla ty z nás, kdo by mohli potřebovat trošku pomoct a po vyhlášení konce času na čtení se zase některým nechtělo skončit. V kruhu jsme si předvedli, jak bude vypadat sdílení ve dvojicích, a o zážitcích svých postav si popovídali.
Ještě je potřeba zmínit, že o přestávkách byl velký zájem o "hmatový košík" :-)
Úterý 29. 9. 2015
Po volném pondělku jsme se sešli ve skoro plném počtu a zahájili den přesazováním. Na zkoušku jsme si mohli vybrat souseda do lavice, ale jakmile bychom porušovali pravidla, bylo by zle a následovalo další přesazení, tentokrát podle paní učitelky. Paní učitelka nám pověděla plán na tento týden a pak už jsme se matematickou rozcvičkou připravili na první úkol - pamětné násobení dvojciferným číslem. Připomněli jsme si, jak se počítá s rozkladem a kdo chtěl, pokračoval dál samostatně. Kdo si nebyl jistý, využil možnosti pracovat s paní učitelkou společně u tabule. V poslední části hodiny jsme si ukázali, jak se počítají součtové trojúhelníky (připomínají nám loňské pyramidy postavené špičkou dolů). Zvládli jsme si obtížnější typy úloh a navzájem si práci u tabule kontrolovali.
V českém jazyce jsme nejdříve věnovali pozornost slovům citově zabarveným a pak už opakovali stavbu slova - kořen, předponu, příponu. Dostalo se i na problematické okamžiky, kdy jsme vymysleli slovo, které sice mělo uvnitř stejnou skupinu písmen, jako měl požadovaný kořen, ale o kořen slova se nejednalo. Např. kořen LOV a slovo Jílové.
Ve vlastivědě jsme společně dokončili práci s kraji ČR (velmi aktivní byly při této práci Vendulka a Terezka) a ve skupinové aktivitě si vyzkoušeli, jak využívat naše pracovní listy, abychom našli odpověď na zadanou otázku. Desky totiž budeme moci využívat i při čtvrtečním písemném opakování (ale musíme se v nich vyznat a vědět, kde co máme).
Při výtvarce jsme dokončovali naše rozpracované planety. Malovali jsme jejich povrch temperami barvou, kterou mají ve vesmíru a pak tvořili plakátek se získaných informací z videa, učebnice, encyklopedií, případně domácí přípravy. Zítra si plakátky ohodnotíme podle kritérií, která byla pro práci stanovena.
Pondělí 28. 9. 2015
Státní svátek